3CX en SIP ALG

3CX en SIP ALG; Eenzijdige audio. Gesprekken die worden verbroken na 32 seconden . Doorverbind problemen. Gesprekken in de wachtzetten of uit de wacht halen werkt niet goed. Niet alle toestellen rinkelen in een belgroep. Toestellen blijven door rinkelen nadat er is opgenomen.

SIP ALG is een stukje software in de router die IP adressen aanpast om zo de inkomende VoIP gesprekken te helpen. Vaak is dit stukje software niet goed gebouwd waardoor de inkomende gesprekken niet binnen kunnen komen. Het kan echter ook zo zijn dat het doorschakelen niet goed gaat of dat er eenzijdige audio is.

Vaak is het uitschakelen van SIP ALG de beste oplossing.

De volgende problemen kunnen ontstaan als SIP ALG aanstaat.
  • Eenzijdige audio.
  • Gesprekken die worden verbroken na 32 seconden.
  • Doorverbind problemen.
  • Gesprekken in de wachtzetten of uit de wacht halen werkt niet goed.
  • Niet alle toestellen rinkelen in een belgroep.
  • Toestellen blijven door rinkelen nadat er is opgenomen.

In 3CX kan je een firewall check doen, mocht SIP ALG aanstaan op je firewall, dan krijg je onderstaande melding:

The firewall checker for detecting SIP ALG returns 3 results:
  • Not detected
    Is reported when 3CX reaches the SIP ALG checking server and the content sent and received is matches without alteration of its content. The test is marked as “Passed”.
  • Failed
    Is reported when 3CX was not able to connect to the SIP ALG checking server. Possible reasons could be a blocked connection or due to SIP ALG handlers manipulation of the content in such a manner that it is not understood any more by the server. The test is marked as “Failed”.
  • Detected (Values)
    Is reported when 3CX was able to connect to the SIP ALG checking server but the content seen by the server was altered compared to what was generated by 3CX. The values shown are a CRC32 checksums from what it should have been to what has is seen by the server side and vice versa. The test is marked as “Failed”.

Step 5: Disable SIP ALG

To maximize your chances of success, make sure you choose a device that does not implement a SIP Helper or SIP ALG (Application Layer Gateway), or choose a device on which SIP ALG can be disabled. The following links are examples of how to switch off ALG on popular routers:

    • Related Articles

    • Wat is SIP ALG

      Wat is SIP ALG SIP ALG staat voor Application Layer Gateway en is gebruikelijk in de meeste commerciële routers. Het doel is om een aantal van de problemen veroorzaakt door router en firewalls te voorkomen door VoIP-verkeer (pakketten) te inspecteren ...
    • Router SIP ALG uitschakelen

      Bij problemen met Hosted VoIP, Belbasis en SIP Trunks kan het probleem vaak opgelost worden door de SIP ALG of SIP Helper op de router uit te schakelen. SIP ALG (Application Layer Gateway) past VoIP-verkeer aan met het doel om NAT- en ...
    • 3CX - Troubleshooten inkomend of uitgaand bel verkeer niet bereikbaar

      Inkomend niet bereikbaar: Controleer of de extensie online is. Onder Extensions moet de extensie groen zijn, bij Phones is de daadwerkelijke registratie zichtbaar (het apparaat). Controleer of er een inbound-rule is aangemaakt, het nummer correct is ...
    • Glasvezel Aan/Koper Uit– aankondiging nazorgperiode

      Zoals bekend gaat op de adressen waar glasvezel beschikbaar is, op termijn het kopernetwerk uit. Het moment waarop KPN een aanvang maakt met de aangekondigde uitfasering van de eerste circa 2,2 miljoen aansluitingen op het kopernetwerk die over ...
    • Xelion SIP ALG Detectie

      SIP ALG bestaat meestal op routers, modems of in zeldzamere gevallen in een beheerde switch of, nog zeldzamer op tussenliggende componenten. Download het SIP-ALG-Detectie bestand (rar file met een .exe erin) dat een SIP ALG aanwezigheidstest kan ...