3CX Inbound Rules routeer inkomende gesprekken

3CX Inbound Rules - routeer inkomende gesprekken

Inbound Rules - routeer inkomende gesprekken

1. Introductie

Inbound Rules routeren inkomende oproepen naar een extensie, een IVR of een wachtrij. Dit gebeurd op basis van:

  • Het main trunk nummer- oproepen naar dit nummer kunnen worden afgehandeld door een inbound rule in “SIP trunk” > “General” tab > “Route calls to” sectie.
  • DID nummer- voer DIDs rechstreeks in vanuit de “SIP Trunk” of “Inbound Rules” zodat je deze vervolgens kan koppelen een extensie, IVR of wachtrij
  • voer een beller-ID in, bijvoorbeeld een klantnummer, om gesprekken van die ID naar een specifieke extensie te leiden.

DID Nummers

VoIP-providers en telefoonmaatschappijen bieden gebruikers en / of afdelingen DID-nummers (Direct Inward Dialing) (ook wel DDI- of MSN-nummers genoemd) om rechtstreeks oproepen te ontvangen. U kunt het tabblad "General" > "Direct Inbound Dialing" gebruiken om DID-nummers toe te wijzen aan een wachtrij, belgroep, toestelnummer of een digitale receptioniste.

Deze virtuele nummers of bereiken kunnen worden toegewezen aan fysieke lijnen, d.w.z. BRI / T1 / E1.

 

2. Inbound Rules voor DID's

Ga naar “Inbound Rules” in de 3CX Management Console om een inbound rule te configureren:

  1. Voer een naam in voor de DID-rule, bijv. "Verkoop"Controleer of er een inbound rule bestaat voor de DID om deze te bewerken. Zo niet, klik dan op "Add DID Rule".
  2. Voer een naam in voor de DID-rule, bijv. "Verkoop", om voor te voegen of toe te voegen aan de nummerweergave en het nummer te identificeren. U kunt dit inschakelen via “Contacts” > “Options”.
  3. “DID/DDI” - Selecteer uit de beschikbare DID's, die zijn toegevoegd via “SIP Trunk” > “DIDs”3CX matched eem DID number die wordt ingegeven beginnend van de het einde van de ingegeven waarde om verschillen in de het format(indeling) te vermijden.

    Voorbeeld:

    Voor het UK DID-nummer 0845-2304024, voer *2304024 in om een ​​nummer te matchen dat eindigt met deze nummers. Onder andere +448452304024, 08452304024, 00448452304024 en *2304024. zullen in dit geval matchen.

  4. Oproepen naar deze DID tijdens kantooruren kunnen worden gerouteerd naar:
    • End call (beeindigd het gesprek)
    • Extension (gebruiker, IVR, wachtrij, groep)
    • Voicemail box for Extension (voicemail van een specifieke gebruiker)
    • Forward to Outside Number (doorschakelen naar een extern telefoonnummer)
    • Send fax to email of extension (verstuur een faxbericht naar een email die gekoppeld is aan een gebruiker)
  5. Geef een bestemming op voor gesprekken buiten kantoortijden en configureer aangepaste kantoortijden door de optie "Set up Specific Office Hours for this trunk" in te schakelen. Indien ingeschakeld, overschrijft de optie "Apply these office hours even if it's a global holiday", de gespecificeerde kantooruren op feestdagen.
  6. Schakel "Play holiday prompt when it's a global holiday" in om een specifiek boodschap op feestdagen af ​​te spelen.
  7. Klik op "OK" om de DID inbound rule aan te maken.

 

3. Caller ID (CID) Inbound Rules

Maak een inkomende CID-regel op basis van de beller-ID. Hiermee routeert u inkomende oproepen op basis van beller-ID.

  1. Selecteer "Add CID Rule" en voer een naam in voor de regel, bijv. "VIP-klant"
  2. Voer in het veld "Caller ID" de Caller ID (telefoonnummer) in zoals deze wordt weergegeven op het scherm van de 3CX-app wanneer u wordt gebeld vanaf dit nummer.
  3. Selecteer een SIP-trunk om naar deze CID-regel te linken.
  4. Stel de bestemming in voor oproepen van deze CID tijdens kantooruren.
  5. Stel de bestemming in voor gesprekken buiten kantoortijden en configureer aangepaste kantoortijden door het inschakelen van de optie "Set up Specific Office Hours for this trunk".  Indien ingeschakeld, overschrijft de optie "Apply these office hours even if it's a global holiday", de gespecificeerde kantooruren op feestdagen.
  6. Schakel "Play holiday prompt when it's a global holiday" in om een specifiek boodschap op feestdagen af ​​te spelen.
  1. Klik op "OK" om de CID inbound rule aan te maken.

 4. Het configureren van Kantooruren en feestdagen

De opties voor Global office hours and holidays stellen u in staat om alle inkomende oproepen naar een IVR of een alternatieve bestemming op gespecificeerde dagen en tijden in te stellen.

  1. Ga naar Settings > Timezone, Office Hours & Holidays.
  2. Geef in het gedeelte 'Configure Office Hours' de tijden op dat uw kantoor open is.

    mceclip5.png

  3. Voeg in het gedeelte "Configure Holidays" vakantie-items toe.
  4. Geef de dag een naam, bijv. "Nieuwjaarsdag" en specificeer een enkele dag of een reeks dagen.
  5. Selecteer een vooraf opgenomen audiobestand (.wav) of neem er direct een op om te koppelen als af te spelen bericht op deze dagen. Ondersteund Audio: Format WAV (PCM, 8 kHz, 16 bit, Mono, Max size: 100MB) Klik hier om een niet ondersteund audio formaat te converteren
  6. Click op "OK" Om de office hours en Holiday instellingen op te slaan.

    mceclip7.png

Om de geconfigureerde global holiday-instellingen toe te passen, moet u voor elke SIP Trunk en / of DID inbound rule de optie "Play holiday prompt when it's a global holiday" inschakelen. Houd er rekening mee dat het inschakelen van deze optie in een SIP-trunk deze instelling alleen toepast op het hoofdnummer, maar niet op de bijbehorende DID's, omdat deze de routing volgen voor buiten kantooruren op een feestdag.