3CX - Troubleshooten inkomend of uitgaand bel verkeer niet bereikbaar

3CX - Troubleshooten inkomend of uitgaand bel verkeer niet bereikbaar

Inkomend niet bereikbaar:

  1. Controleer of de extensie online is. Onder Extensions moet de extensie groen zijn, bij Phones is de daadwerkelijke registratie zichtbaar (het apparaat).
  2. Controleer of er een inbound-rule is aangemaakt, het nummer correct is en waarop deze uitkomt (gebruiker, queue, etc).
  3. Controleer of het gesprek binnen komt op de centrale (Call Log). Als dat het geval is, sla stap 4 en 5over!
  4. Controleer bij SIP-Trunks of deze geregistreerd is en of het nummer aan de juiste trunk is gekoppeld.
  5. Controleer of het nummer actief is op de trunk van de centrale. (Zoek de klant en klik op DIDs. Wanneer er Reserved staat, koppel het nummer dan aan de juiste trunk).
  6. Controleer de status van de gebruiker bij Extensions > Status. Zorg dat deze op Availible staat en "Logged in" in het geval van een Call Queue.
  7. Komt het nummer binnen op een Ring Group of een Call Queue, controleer of de Extensie/agent lid is van deze groep.
  8. Controleer of het vinkje "Disallow use of extension outside the LAN" staat uitgevinkt op de Extensie onder Options.

Uitgaand bellen niet mogelijk:

  1. Controleer of de extensie online is. Onder Extensions moet de extensie groen zijn, bij Phones is de daadwerkelijke registratie zichtbaar (het apparaat).
  2. Ga naar Outbound-Rules en controleer of er een actieve regel is. Hier is het belangrijk dat alle "Extension Groups" worden toegestaan en of de route via de 'Motto' trunk loopt.
  3. Controleer bij SIP-Trunks of deze geregistreerd is en of het nummer aan de juiste trunk is gekoppeld.
  4. Controleer of de gebruiker lid is van een van de zojuist geselecteerde "Extension Group" onder Groups in het linker menu.
  5. Controleer of het afzendnummer juist gedefinieerd staat (11-cijferig, geen streepjes ertussen) Voorbeeld: 31552048888
  6. Controleer of het vinkje "Disallow use of extension outside the LAN" staat uitgevinkt op de Extensie onder Options.
  7. Werkt het nog steeds niet, controleer het vanaf een andere gebruiker (stuur jezelf opnieuw een welcome e-mail).
  8. De centrale verstuurd geen e-mails (bij een voicemail):
  9. Ga naar Settings > Email en vul de gegevens in zoals onderstaand:
  10. Controleer of het e-mail adres correct is en of de e-mail notificatie aanstaat op extensie-niveau.

De centrale zelf  is niet toegankelijk (server error):
  1. Bel naar Cloud Distributie en laat ons controleren of de opslag van de PBX is volgelopen (wij zullen deze herstarten/legen)
  2. Als de opslagruimte is volgelopen, ga als eerste naar 'Activity Log' > Settings en controleer of deze op Low staat. Zo niet, aanpassen. Om dit te activeren, herstart alle services vanaf het dashboard.
  3. Controleer of de klant gebruik maakt van Call Recording en of er een quota staat ingesteld. Als dat niet het geval is, controleer met de klant na hoeveel dagen de opnames kunnen worden gewist van de centrale.
  4. In het uiterste geval kunnen back-ups de harde schijf van de centrale belasten, verwijder deze indien nodig.

Eenzijdige audio of gesprekken komen niet tot stand

Je kan veel NAT issues oplossen door gebruik te maken van de functie PBX delivers Audio. Dat kost wel wat bandbreedte.

Onderstaand de sheet uit de 3CX training als je remote STUN gebruikt vanuit een centrale in de cloud.

Notes when using Remote Extension with STUN
  1. Please make sure that your Remote Location has Static NAT implemented as well to the phones and that the SIP port and RTP port range for each phone as specified in Extension Settings >> Provisioning tab is correctly forwarded to the IP address of each phone
  2. If you have multiple IP Phones on the same remote network configured with the same SIP and RTP ports, you might have an audio problem caused by the way certain routers implement NAT. In this scenario, each phone must have a different SIP Port and a range of RTP ports must be configured per phone. To do this, click on the Provisioning tab, change the SIP and RTP ports and perform a re-provision of each phone from the Phones node.
  3. SIP ALG may interfere with the correct handling of audio and signaling. If you have audio issues, try to disable SIP ALG from the firewall. If you encounter such issues, you should check if your router has any known issues with SIP and VoIP. On most firewalls, SIP ALG needs to be turned off.