Wat is een SIP Trunk? | Uitleg en voordelen voor ICT-resellers

Dienstbeschrijving - SIP Trunk

Dienstbeschrijving - SIP Trunk

Fluxcloud is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Als één van de belangrijkste bouwstenen levert Flux via eigen platform SIP Trunks. In Flux staat gebruiksgemak voorop. Daarom kan je onze SIP Trunk via FLUX beheren en biedt Flux via OnzeDoorschakeling een webtool om eenvoudig doorschakelingen te realiseren zonder dat je toegang tot FLUX nodig hebt.

De Flux SIP Trunk kenmerkt zich aan een rijke set aan instellingen en wordt in de basis aangeboden met onbeperkt aantal belkanalen.

Technische beschrijving

Flux levert haar SIP Trunk diensten op een technisch hoogwaardig platform. Alle technische informatie rondom deze dienst zal in deze dienstbeschrijving nader worden toegelicht.

Wat is een SIP Trunk

Een SIP Trunk kan worden beschouwd als een virtuele ISDN lijn. Door de introductie van het SIP Protocol worden analoge diensten als ISDN overbodig waardoor bedrijven gebruik kunnen maken van deze flexibele en vooral schaalbare dienst. SIP staat voor “Session Initiation Protocol” en is een protocol waarmee het mogelijk wordt om via internet te kunnen bellen. Daarnaast zijn de belkosten van bellen via internet goedkoper waardoor bedrijven kunnen besparen om over te stappen op deze digitale dienst.

SIP protocol

De SIP Trunk van Flux voldoet aan de standaard vast gelegd in RFC3261. Hierdoor kan deze SIP Trunk in verschillende toepassingen worden gebruikt. Controleer voor gebruik of je apparatuur geschikt is voor het gebruik van dit protocol.

Gecertificeerde Telefooncentrales

Flux levert vanuit eigen bestel en leverstraat diverse PBX-en waaronder Dstny UCaaS, 3CX en Xelion.

Neem je Dstny UCaaS af, dan is een SIP Trunk inbegrepen. Je dient in dit geval enkel nog nummers af te nemen. Hetzelfde geld voor de 3CX bundel (licentie + hosting bij Cloud Distributie). Kies je er voor om een losse 3CX licentie af te nemen dan dien je los een SIP Trunk af te nemen.

Daarnaast is de SIP Trunk gevalideerd op:

  • Swyx

  • Innovaphone

  • Telepo

  • Call2Teams

Wil je de SIP Trunk gebruiken op een niet gevalideerde telefooncentrale, dan raden wij aan om eerst uitvoerig te testen alvorens de SIP Trunk in te zetten.

Apparatuur

SIP Trunks zijn primair bedoeld om gebruikt te worden in combinatie Hosted telefooncentrales en  IP-telefooncentrales.

Bandbreedte

Het voeren van een gesprek via een SIP Trunk gebruikt bandbreedte. De exact gebruikte bandbreedte is afhankelijk van de gebruikte codec en packetization period. Als vuistregel gebruikte een gesprek met de G711a codec ongeveer 115kbit/s aan bandbreedte.

Beveiligingsmaatregelen

Bij elke SIP Trunk levert Flux verschillende beveiligingsmaatregelen om misbruik te voorkomen.

  • Mogelijkheid whitelisten van specifieke IP adressen waarbij alle overige adressen geblokkeerd worden.

  • Een Intrusion Detection System wat verkeersvolume van de Trunk bewaakt en eventueel ingrijpt om frauduleus verkeer in te perken.

  • Blokkeer oproepen naar risicobestemmingen. Dit staat standaard geactiveerd bij nieuwe Trunks. Deactivatie is mogelijk maar niet aan te raden.

OnzeDoorschakeling

In FLUX kunnen we als flux-gebruiker telefoonnummers nog voordat ze de centrale/ toestel bereiken doorschakelen naar een extern nummer (SIP Trunk doorschakeling). Met OnzeDoorschakeling geven we eindgebruikers de mogelijkheid dit middels een webapp zelf te doen. Hoe deze functionaliteit werkt wordt in de betreffende dienstbeschrijving toegelicht.

SIP Trunk instellingen – configuratie

Door naar de SIP Trunk instellingen in FLUX te gaan heb je de mogelijkheid om veel instellingen uit te voeren. Hieronder zullen deze instellingen nader worden toegelicht.

Basis info

Bij basis info wordt algemene informatie van de Trunk getoond. Dit is informatie op basis van door FLUX gegenereerde informatie.

Type

Toelichting

Gebruikerscode

Uniek ID van de Trunk, is niet te wijzigen

Omschrijving

Vrij in te voeren veld, wordt weergegeven op de factuur. Kan gebruikt worden om onderscheid in verkeer te maken bij meerdere Trunks

Type

Geeft het type Trunk weer, is niet te wijzigen

Extensie

De username die gebruikt wordt voor registraties, is niet te wijzigen

User Agent

Type

Toelichting

User Agent

De naam die het geregistreerde device meestuurt in zijn REGISTER. Gebruikte SIP header: User-Agent

Contact header

Het adres waar SIP requests naar gerouteerd worden. Gebruikte SIP header: Contact

IP-adres

Het adres waar SIP requests naar gerouteerd worden. Gebruikte SIP header: Contact

Algemeen

Type

Toelichting

Geblokkeerd

Default waarde ; niet actief

Geblokkeerde Trunks kunnen niet uitgaand bellen

Device is a Trunk

Default waarde = actief.

Zet DID (Direct Inward Dialing) aan of uit, afhankelijk van type device.

PBX: device is a Trunk = aan

ATA, phone, etc: device is a Trunk = uit*

 

*De geboden functionaliteit verschilt per merk/device. Test dit vooraf goed

Enable ANI

Komt te vervallen. Optie wordt niet meer gebruikt

Maximale gespreksduur

Default 4 uur. Deze is aan te passen naar 0.25, 0.5, 1, 2, 4 uur. Advies  is om deze waarde zo “krap” mogelijk te zetten i.v.m. security bij mogelijke hacks

Maximale gelijktijdige uitgaande gesprekken

Default = 10. Deze waarde is naar wens aan te passen tot een max van 250. Voor een hoger aantal, neemt u contact op met support

Belplan

Met deze optie kan je verschillende informatie aanpassen. Inbound en outbound is vanuit het oogpunt van de SIP Trunk. Hier onder worden alle varianten nader toegelicht.

Type

Toelichting

Outbound extensions

Default waarde “EXT National NL”

Uitgaande oproep B nummer

Inbound extensions

Default waarde “Basic (E.164)”

Inkomende oproep B nummer

Outbound caller ID

Default waarde “Basic (E.164)”

Uitgaande oproep A nummer

Inbound caller ID

Default waarde “Basic (E.164)”

Inkomende oproep A nummer

Belplan settings

Bel plan settings kunnen op verzoek aangepast worden, hiervoor kan contact opgenomen met support via nummer 045 40 40 490.

Onderstaande opties laten zien hoe een nummer moet weergegeven worden aan de hand van de gekozen settings. Hieronder staan de meest gebruikte settings. Als voorbeeld telefoonnummer wordt: 045 40 40 490 gebruikt. Wijzigingen worden altijd aan het begin van het nummer gedaan. Als een bel plan regel geselecteerd is maar niet van toepassing op het meegegeven nummer, dan wordt er geen actie uitgevoerd. Een bel plan regel kan meerdere acties bevatten, deze worden van boven naar onder doorgelopen.

Type

Toelichting

Basic (E.164)

Maakt een E.164 nummer format, zonder plus: 31454040490

EXT National NL (0-prefix)

Verwijdert 000 – 001 – 002 – 003 – 004 – 005 – 006 – 007 – 008 - 009

en wordt vervangen door

0031 – 311 – 312 – 313 – 314 – 315 – 316 – 317 – 318 - 319

Bijvoorbeeld: 0045 40 40 490 wordt 3145 40 40 490

EXT International

Verwijdert 00 en vervangt door: niks

bijvoorbeeld: 003145 40 40 490 wordt: 3145 40 40 490

Alleen mogelijk op Outbound- en Inbound caller ID

CID International

Verwijdert 00 en vervangt door: niks

Bijvoorbeeld: 003145 40 40 490 wordt: 3145 40 40 490

Alleen mogelijk op Outbound- en Inbound extensions

Belgium international E164

Converteert nummers naar een Belgisch nummerplan (32…)

Default caller ID

Type

Toelichting

Naam

Tekstveld voor bedrijfsnaam, wordt binnen het netwerk weergeven bij oproepen. Gebruikte SIP header: FROM - display name. Deze functie moet ook ondersteund worden door de ontvangende zijde

Nummer

Kies hier het nummer dat je wil gebruiken als standaard uitgaand nummer

Presentation allowed

Default waarde: niet actief

Mocht presentation allowed aanstaan, dan zal Flux bij een foutieve of ontbrekende Caller-ID vanaf de PBX het telefoonnummer gebruiken wat bij “nummer” staat

IP restricties

Type

Toelichting

Alle IP’s toestaan

Default waarde = actief. Wanneer je deze optie uitzet heb je de mogelijkheid om IP-adressen op te geven

One allowed IP/CIDR per line (format x.x.x.x/x), with a total maximum of 5.

Hier kunt u IP beperkingen ingeven of bel bestemmingen blokkeren. U kunt maximaal 5 IP adressen en/of ranges opgeven, zodra deze zijn ingesteld is het niet meer mogelijk vanuit andere IP’s te communiceren 

Bestemmingsblokkade

Standaard zijn alle bestemmingen toegestaan. Door de bestemming te selecteren en op “Block” te klikken kan je bestemmingen blokkeren. Je kan maximaal 5 bestemmingen per SIP Trunk blokkeren

Blokkeer oproepen naar risicobestemmingen

Het blokkeren van oproepen naar Risicobestemmingen staat standaard aan. Cloud Distributie raad aan om deze aan te laten staan om risico op fraude te verlagen

Codecs

De SIP Trunk maakt gebruik van een grote variatie aan Codecs. als standaard worden de volgende protocollen geactiveerd en heb je de mogelijkheid om extra Codecs te activeren en te herordenen.

Type

Toelichting

G.711 A-law

By default “actief”

G.711 u-law

By default “actief”

G.729

By default “actief”

G723.1

By default “inactief”

G726

By default “inactief”

GSM

By default “inactief”

iLVC

By default “inactief”

Speex

By default “inactief”

H.261 Video

By default “inactief”

G.263 Video

By default “inactief”

H.263+ Video

By default “inactief”

H.264 Video

By default “inactief”

G.722

By default “inactief”

Netwerk

Type

Toelichting

Home proxy

By default Motto AMS3 & AMS5.

Te wijzigen naar enkel AMS3 of AMS5

Establish direct media path if possible

Default waarde: uit

De voice-core zal proberen om een direct (peer-to-peer) pad te vinden voor de RTP stream. Deze waarde kan van invloed zijn op firewall regels

NAT intelligence

Default waarde: uit

Mocht tijdens de sessieonderhandeling of RTP stream blijken dat de RTP vanaf een lokaal IP komt (bv. 192.168.2.1 als gevolg van SIP manipulatie) dan wordt met NAT intelligence aan, RTP automatisch naar het source address teruggestuurd

T38

T38 fax ondersteuning. Afhankelijk van de gebruikte fax-oplossing

ICE ondersteuning

Default waarde: uit

Activeert Interactive Connectivity Establishment, waarbij, STUN en TURN  gebruikte worden om NAT te omzeilen.

Authenticatie

Type

Toelichting

Authenticatie - registration

Default waarde: aan. De centrale registreert bij Flux

Authenticatie – ip

Hier moet een statisch IP-adres worden ingevuld. Al het verkeer wordt op dit IP-adres afgeleverd

Authenticatie - ip/port

Hier moet een statisch IP-adres worden ingevuld en een poort. Al het verkeer wordt op dit IP-adres en poort afgeleverd

Authenticatie - ip/user

Hier moet een statisch IP-adres, poort en de gebruikersnaam ingevuld staan. Al het verkeer wordt op dit IP-adres, poort afgeleverd en gefilterd op gebruikersnaam

Gebruikersnaam

Gelijk aan exensienummer en wordt gegenereerd door Flux en is niet aanpasbaar

Wachtwoord resetten

Vul bij “Kies bestemming” een 06-nummer in. Daarna verschijnt een knop “wachtwoord resetten”. Klik hier op en je ontvangt op het ingegeven 06-nummer een SMS met het wachtwoord van de SIP Trunk

SIP opties

Type

Toelichting

DTMF signalling mode – auto

Default wordt RFC2833 gebruikt, wisselt automatisch naar inband mocht de terugkomende SDP geen ondersteuning aantonen voor RFC2833

DTMF signalling mode - rfc2833

By default geselecteerd. DTMF wordt a.d.h.v. DTMF events verstuurd

DTMF signalling mode – inband

DTMF wordt in de RTP stream geplaatst. Afhankelijk van de gebruikte codec, advies is om bij inband altijd G711a of G711u te gebruiken

DTMF signalling mode – info

DTMF wordt out-of-band geplaatst in een SIP INFO bericht

Non-standard rfc2833

Wordt nog aangevuld

Inbound Caller ID header

P-Preferred-Identity, P-Asserted-Identity, Remote-Party-ID, From, None

Geeft aan welke header gebruikt moet worden voor de inbound caller id. Oftewel; welke header kijkt de PBX naar om het inbound caller id te bepalen

Outbound Caller ID header

P-Preferred-Identity, P-Asserted-Identity, Remote-Party-ID, From, None

Geeft aan welke header gebruikt moet worden voor de outbound caller id. Oftewel; in welke header verstuurt de PBX het outbound caller id

Outbound Caller ID format

RFC822 user, RFC822 display name, plain beschrijft waar in de header het outbound caller id gevonden kan worden. Onderstaand voorbeeld gaat ervanuit dat “Outbound caller ID header” op “From” staat. Dikgedrukte tekst is waar de setting naar kijkt:RFC822 user: From: "Daniel Boogaard" si:150@192.168.2.1:5060;tag=j8827v

RFC822 display name: From: "Daniel Boogaard" sip:150@192.168.2.1:5060;tag=j8827v

Plain: 3112345678

Blind trust any user provided caller id

Default waarde: uit

Bij blind trust kan de PBX eender welk nummer meesturen als outbound caller id. Dit nummer moet beginnen met 31 en 11 karakters lang zijn. Mocht hier niet aan voldaan worden, zal Flux de oproep afbreken met een 603 Decline.

Cloud Distributie behoudt zich het recht voor om blind trust op elk gewenst moment in te trekken en/of om extra kosten in rekening te brengen indien fraude wordt gepleegd of geen juiste nummers worden gebruikt waardoor Cloud Distributie financieel wordt benadeeld

Send auto-answer directive

Default waarde: uit

Oproep worden vanuit de Flux voice core op de Trunk aangeboden met auto-answer actief. De oproep zal dan automatisch beantwoord worden. Het device waar de Trunk in geregistreerd staat moet dit ondersteunen

Signal all call progress with in-band audio

Default waarde: uit

Mocht een oproep geen 180 RINGING bevatten maar wel een 183 SESSION PROGRESS bevatten, dan wordt de 183 SESSION PROGRESS gebruikt om in de RTP stream een overgangstoon te laten horen. Dit om te voorkomen dat lijnen “stil” zijn en niet over lijken te gaan

Tabblad: Callflow

Op deze pagina kan je oproepinstellingen wijzigen:

Doorschakelen – Geen antwoord – Bezet - Mislukt

Type

Toelichting

Uitgeschakeld

Het apparaat waar deze oproep op afgeleverd wordt bepaalt wat er gebeurt

Doorschakelen

De oproep kan lokaal of naar een extern telefoonnummer worden doorgeschakeld

Voicemail

De oproep wordt doorgestuurd naar de voicemail van de SIP Trunk

Tabblad: DID’s

Op deze pagina zijn de gekoppelde DID’s af te lezen. Deze pagina biedt geen ondersteuning voor het toevoegen of verwijderen van DID’s.

Tabblad: Bel plan

Zie hiervoor hoofdstuk Bel Plan onder het hoofdstuk Algemene instellingen.

Bestellen

Aanvragen SIP Trunk

Een SIP Trunk functioneert altijd in combinatie met een of meerdere telefoonnummers. Deze kan je ook via FLUX aanvragen. Een SIP Trunk is aan te vragen zonder dat je telefoonnummers op “voorraad” hebt. Om de Trunk daadwerkelijk in gebruik te nemen zijn nummers nodig. In de dienstbeschrijving Telefoonnummers wordt specifiek ingegaan op alle varianten die Flux levert.

Een mobiel telefoonnummer is verplicht bij het aanvragen van een SIP Trunk. Op dit nummer ontvang je een SMS met het wachtwoord dat je nodig hebt om de Trunk in gebruik te kunnen nemen.

Wijzigen

Heb je meer belkanalen nodig? Flux levert SIP Trunks met onbeperkt aantal belkanalen. Wil je standaard instellingen wijzigen voor het aantal uitgaande belkanalen, ga naar de instellingen van de SIP Trunk. De mogelijkheden worden in deze dienstbeschrijving benoemd.

Opzeggen

Een SIP Trunk kan ieder gewenst moment worden opgeheven. Het opheffen kan via FLUX worden geïnitieerd . Heb je nog nummers gekoppeld aan de Trunk, dan worden deze als beschikbare voorraad op jouw klantkaart geplaatst. Je kan deze dus altijd op een andere Trunk inzetten, opheffen of uitporteren.

Tarieven

Tarieven voor SIP Trunks bestaan uit een maandelijks en een eenmalig deel. Voor meer informatie omtrent tarieven verwijzen we naar je tariefplannen in FLUX waar inkooptarieven te vinden zijn.

Levertijd

Het aanvraagproces van SIP Trunks is volledig geautomatiseerd. Dit betekent dat al je aanvragen real-time worden afgehandeld en direct gebruik kan maken van onze diensten.

Looptijd

SIP Trunks worden aangeboden volgens onze algemene voorwaarden en een getekende wholesale overeenkomst tussen Cloud Distributie en afnemer. SIP Trunks via FLUX heeft een looptijd van 1 maand en is via FLUX direct opzegbaar.

Facturatie

Belkosten worden via FLUX gefactureerd. Via FTP heb je de mogelijkheid om CDR’s te ontvangen. Deze worden in een separate dienstbeschrijving besproken.

Service Level Agreement

Flux diensten worden geleverd in combinatie met een uitgebreide SLA. Deze SLA wordt in een separaat document uitgelicht. Daarnaast zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Kantoortijden

Standaard kantoortijden zijn maandag t/m vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur. Op feestdagen is het kantoor van Cloud Distributie gesloten. De feestdagen zijn nieuwjaarsdag, eerste en tweede paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, eerste en tweede Pinksterdag en beide kerstdagen.

Storingsmeldingen

Je kan 24/7 een melding maken door een ticket aan te maken in deze kennisbank
.

Betaal je een Premium partnerfee dan heb je de mogelijkheid om ook buiten kantoortijden telefonisch contact op te nemen bij algehele verstoringen.


    • Related Articles

    • Dienstbeschrijving Flux Cloud - 3CX

      Inleiding De 3CX VoIP telefonieoplossing is een op software gebaseerd telefoonsysteem waarin Vast, Mobiel en UC volledig zijn geïntegreerd waardoor je zelf bepaald wanneer, hoe en via welk device je bereikbaar wilt zijn. Deze oplossing is daarbij ...
    • Dienstbeschrijving Xelion

      Dienstbeschrijving Xelion Xelion is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Dit document beschrijft de mogelijkheden voor Xelion. Met ...
    • Call2Teams Dienstbeschrijving

      Call2Teams is een unieke toevoeging, waarbij Dstny als fabrikant optreedt. Via deze oplossing biedt Dstny via een volledig geautomatiseerd portaal de mogelijkheid om Microsoft Teams gebruikers te koppelen met het publieke telefonienetwerk. Dit kan in ...
    • Dienstbeschrijving - Odido Business - 5G Internet

      5G Internet voor Bedrijven met Odido Met 5G Internet (zonder modem) van Odido krijg je, in combinatie met je eigen modem en router, toegang tot internet voor de medewerkers van je bedrijf. Deze internetverbinding leveren we via het razendsnelle ...
    • Dienstbeschrijving Flux Internet DSL

      Dienstbeschrijving Flux Internet DSL Fluxcloud is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Dit document beschrijft de mogelijkheden ...