Dienstbeschrijving Teams Phone Mobile – functies, werking & voorwaarden

Dienstbeschrijving - Teams Phone Mobile

Inleiding

In een wereld waarin flexibiliteit, bereikbaarheid en efficiënt samenwerken centraal staan, biedt Microsoft met Teams Phone Mobile een innovatieve oplossing voor moderne communicatie. Deze dienst integreert vaste en mobiele telefonie rechtstreeks met Microsoft Teams, waardoor gebruikers altijd en overal bereikbaar zijn via één enkel telefoonnummer – op hun mobiele toestel én binnen de Teams-omgeving. Of je nu onderweg bent, op kantoor of thuiswerkt, Teams Phone Mobile zorgt voor naadloze verbindingen, verhoogde productiviteit en een eenduidige gebruikerservaring. In deze dienstbeschrijving ontdek je hoe Teams Phone Mobile jouw organisatie kan helpen om communicatie te stroomlijnen en het volledige potentieel van Microsoft Teams te benutten.

Waarom?

Met bellen via Teams bestaat het verschil tussen bellen met een mobiel nummer en een Teams-gesprek niet meer. Want met Teams Phone voeg je een telefoongesprek toe aan een Teamsvergadering, zonder onderbreking. Je medewerkers hebben 1 nummer waarop ze overal bereikbaar zijn. Op elk apparaat en in elke app. Met 1 beschikbaarheidsstatus en 1gespreksgeschiedenis. Handig. Zorgt voor meer efficiëntie, een hogere productiviteit en meer rust.

image-20250808-114012.png

Voordelen voor de gebruiker

  • Altijd en overal bereikbaar op hetzelfde mobiele nummer
    Bellen en gebeld worden via 1 mobiel nummer. Waar je ook bent ben je bereikbaar en heb je de controle over gesprekken op hetzelfde mobiele nummer

  • Op het apparaat van je keuze
    Je mobiele telefoon, een tablet, een pc. Het maakt niet uit welk device je gebruikt

  • Native dialer integratie

    Werkt met de standaard belfunctie van iOS en Android.

  • Telefoongesprekken zet je makkelijk om naar een Teams-vergadering
    Maak volledig gebruik van alle functionaliteiten die je in Teams gewend bent als je een gesprek omzet naar een Teams-vergadering

  • 1 gespreksgeschiedenis
    In plaats van een losse gespreksgeschiedenis voor je mobiele nummer en je Microsoft omgeving, wordt dit met Teams Phone Mobile geintegreerd tot één

  • 1 centrale beschikbaarheidsstatus
    Je beschikbaarheidsstatus wordt automatisch aangepast.

  • 1 voicemail

    En die is altijd beschikbaar in Teams.

  • Gebruik Microsoft Copilot
    Ook als je met vaste en mobiele nummers belt werkt Copilot, de slimme AI-tool van

    Microsoft. Die kan je gesprek voor je samenvatten en actiepunten opstellen.

  • Doorschakelen

    Schakel een gesprek makkelijk door naar een collega.

Voordelen voor management

  • Eén Platform
    Alle communicatiestromen komen samen op 1 platform

  • Rapportage
    Meer overzicht en meer rapportagemogelijkheden voor gespreksverkeer

  • Audit mogelijkheden
    Auditlogs en retentiebeleid worden ondersteund

  • Gespreksopname
    Gesprekken die worden gevoerd kunnen worden opgenomen voor compliance-doeleinden

Propositie

Teams Phone Mobile is een Add-On op een Odido Business mobiel abonnement en werkt alleen met een 06-nummer. Hiervoor betaal je een vast bedrag per gebruiker per maand, waarin de belkosten worden afgerekend vanuit je Odido mobiele abonnement.

Werking

Je bent bereikbaar in Teams via een mobiel telefoonnummer en kan uiteraard ook extern mobiel uitbellen met het mobiele nummer.

Het spraakverkeer verloopt vanaf de Teams app, via je eigen internetverbinding (wifi, 5G, etc.), naar het Microsoft domein. Vanaf daar verzorgt Odido de afhandeling van en naar bestemmingen in het vaste of mobiele publieke telefonienetwerk.

De bundel Teams Phone Mobile biedt toegang tot Microsoft Teams Phone standard telefoniefunctionaliteiten.

Odido beheert:

  1. Een Microsoft Azure Peering Service (MAPS) verbinding tussen het Odido netwerk en Microsoft; een veilige en betrouwbare verbinding.

  2. Een Teams Phone gecertificeerde SBC die de veilige toegang bewaakt en de telefoongesprekken naar de juiste bestemming in het publieke telefonienetwerk stuurt.

  3. Het vaste of mobiele nummer waarmee de gebruiker bereikbaar is op het vaste of mobiele telefonienetwerk. Odido monitort en bewaakt de spraakkwaliteit vanaf het Microsoft domein tot en met het telefonienetwerk.

Voor de functionaliteiten van Microsoft Teams, verwijzen we je graag naar de Microsoft documentatie.

Technische dienstbeschrijving

In de onderstaande afbeelding staat systematisch aangegeven hoe het technische gedeelte van Teams Phone Mobile (Voorheen Operator Connect Mobile) werkt.

De verbinding tussen het mobiele netwerk van de operator en Microsoft Teams verloopt via de Azure Communications Gateway. Dit is in lijn met de GDPR. SIP/RTP-verkeer is beveiligd via SBC’s en ondersteunde protocollen.

image-20250321-123740.png

Met Teams Phone Mobile blijf je verbonden met Teams met je mobiele nummer van een door Cloud Distributie geleverde simkaart.

Met Teams Phone Mobile kunt u verbonden blijven, waar u ook bent. Uw telefoonnummer met simkaart is ook uw Teams-telefoonnummer, zodat u gesprekken naadloos kunt beantwoorden en verplaatsen tussen apparaten.

Gesprek ontvangen op Teams-client

  1. Een inkomend gesprek naar het mobiele nummer wordt door de IMS core opgezet.

  2. De oproep wordt via SIP/RTP via Azure Communications Gateway naar Microsoft Phone System gestuurd.

  3. Microsoft Teams-clients ontvangen het gesprek, parallel aan het mobiele toestel.

Benodigdheden

De organisatie dient de beschikking te hebben over de volgende algemene benodigdheden:

Microsoft abonnementen

Om gebruik te kunnen maken van Teams Phone binnen Microsoft Teams is één van de volgende Microsoft abonnementen benodigd:

  • Microsoft 365 Business Basic/Standard/Premium

  • Microsoft 365 F1 of F3

  • Office 365 F3

  • Microsoft en Office 365 Enterprise E1, E3, E5

  • Microsoft 365 / Office 365 Education A1 of A3

  • Microsoft 365 / Office 365 Government G1 of G3

  • Microsoft 365 / Office 365 Nonprofit E1 or E3

Microsoft Teams licentie

De Microsoft Teams licentie is benodigd. Per 1-10-2023 is deze licentie geen onderdeel meer van de Microsoft 365 E, F en Business licenties.

Teams Phone Standard

Dit is de add-on die PBX-functionaliteiten aan Teams toevoegt, zoals voicemail, doorschakelen, belgroepen, auto-attendants, etc.

  • Inclusief bij Microsoft 365 E5.

  • Exclusief bij licenties zoals Microsoft 365 E3, Business Standard, F3, etc.

Nummers

Mobiele nummers kunnen gekoppeld worden met een van de Odido proposities die je bij Cloud Distributie kan afnemen. Je hoeft niet elke gebruiker te voorzien van een nummer als ze bijvoorbeeld onderdeel zijn van een call queue. Naast mobiele nummers kan Cloud Distributie je ook voorzien van vaste nummers. Raadpleeg Sales WLS voor de mogelijkheden.

Voorwaarden

  • Teams Phone Mobile kan alleen worden afgenomen in combinatie met het Odido @Work, Hello Business Op Maat of CoRa prijsplan.

  • Alleen 06-nummers kunnen geïntegreerd worden.

  • Voordat licenties aangevraagd kunnen worden, moet Odido als Provider toegekend worden aan de Microsoft Tenant van de klant.

  • Het omzetten naar een Teams-vergadering werkt alleen als alle personen in het gesprek ook Teams Phone Mobile hebben.

  • Medewerkers kunnen persoonlijke nummers afschermen.

  • De opzegtermijn van een licentie betreft 1 maand. Houd er rekening mee dat deze opzegtermijn pas start vanaf het moment dat de opzegging verwerkt is. Dit zal enkele werkdagen in beslag kunnen nemen.

Service Level Agreement

Cloud Distributie services

Hersteltijd

Het tijdsverloop (inclusief reactietijd) waarbinnen een gedetecteerde of gemelde storing (al dan niet tijdelijk met een workaround) opgelost dan wel gerepareerd is.

Incidenten

Verstoring van de dienstverlening en/of de dienst werkt niet volgens specificatie.

Mutatieverzoeken (Changes)

Aanpassingen op de bestaande configuratie van de dienst.

Wanneer je een wijziging door wil voeren dien je een ticket aan te maken.

Wanneer een wijzigingsverzoek verschillende taken bevat die niet aan elkaar gerelateerd zijn, dan is het aan te raden om elk verzoek als een separaat ticket in te dienen.

Wanneer een wijziging meer dan 15 minuten in beslag neemt worden hiervoor kosten in rekening gebracht.

Reactietijd

De tijd die een support engineer nodig heeft om een onderbouwde reactie terug te koppelen.

Cloud Distributie Support

Supportvragen of wijzigingsverzoeken dienen per ticket te worden aangeleverd. Via onze kennisbank kunnen gebruikers met de juiste rechten tickets indienen.

Uitzonderingen op SLA

Cloud Distributie doet haar best om de gestelde servicelevels te behalen, echter zijn de volgende zaken uitgesloten:

  • Aangekondigde werkzaamheden of onaangekondigde spoedwerkzaamheden;

  • Factoren die buiten de macht van Cloud Distributie liggen of buiten de scope van deze dienst(beschrijving) zoals storingen in externe platformen/datacentra en platformupdates.

Wijzigingsverzoeken op basis van nacalculatie

Wanneer de implementatie van een wijziging/verzoek langer dan 15 minuten in beslag neemt dan worden hiervoor extra kosten in rekening gebracht. Dit zal altijd vooraf met de eindklant worden gecommuniceerd en er zal een schatting worden gedaan hoeveel tijd deze wijziging in beslag zal

    • Related Articles

    • Stap 2 Handleiding Teams Phone Mobile bestellen in Flux

      Handleiding Teams Phone Mobile bestellen in Flux Deze handleiding beschrijft de stappen die doorlopen moeten worden om in FLUX Teams Phone Mobile licenties aan te vragen. Voordat er een order ingediend kan worden dient eerst Odido toegewezen te ...
    • Stap 3 Handleiding Teams Phone Mobile activeren in Odido Business Portal en Teams Admin Center

      Handleiding Teams Phone Mobile activeren in Odido Business Portal en Teams Admin Center Handleiding Odido Business Portal & Teams Admin Center Na de bevestiging vanuit FLUX dat de licenties zijn opgeleverd, kan je als partner de oplevering verder in ...
    • Dienstbeschrijving Xelion

      Dienstbeschrijving Xelion Xelion is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Dit document beschrijft de mogelijkheden voor Xelion. Met ...
    • Stap 1: Handleiding Teams Phone Mobile toekennen Provider aan MS Tenant

      Stap 1: Handleiding Teams Phone Mobile toekennen Provider aan MS Tenant Werkwijze Toestemming voor Odido door klant In de Microsoft tenant dient de klant allereerst Odido toegang te geven tot het pushen van nummers. Dat kan door in de Microsoft Teams ...
    • Call2Teams Dienstbeschrijving

      Call2Teams Dienstbeschrijving Inleiding Call2Teams is een unieke toevoeging, waarbij Dstny als fabrikant optreedt. Via deze oplossing biedt Cloud Distributie via een volledig geautomatiseerd portaal de mogelijkheid om Microsoft Teams gebruikers te ...