In een wereld waarin flexibiliteit, bereikbaarheid en efficiënt samenwerken centraal staan, biedt Microsoft met Teams Phone Mobile een innovatieve oplossing voor moderne communicatie. Deze dienst integreert vaste en mobiele telefonie rechtstreeks met Microsoft Teams, waardoor gebruikers altijd en overal bereikbaar zijn via één enkel telefoonnummer – op hun mobiele toestel én binnen de Teams-omgeving. Of je nu onderweg bent, op kantoor of thuiswerkt, Teams Phone Mobile zorgt voor naadloze verbindingen, verhoogde productiviteit en een eenduidige gebruikerservaring. In deze dienstbeschrijving ontdek je hoe Teams Phone Mobile jouw organisatie kan helpen om communicatie te stroomlijnen en het volledige potentieel van Microsoft Teams te benutten.
Met bellen via Teams bestaat het verschil tussen bellen met een mobiel nummer en een Teams-gesprek niet meer. Want met Teams Phone voeg je een telefoongesprek toe aan een Teamsvergadering, zonder onderbreking. Je medewerkers hebben 1 nummer waarop ze overal bereikbaar zijn. Op elk apparaat en in elke app. Met 1 beschikbaarheidsstatus en 1gespreksgeschiedenis. Handig. Zorgt voor meer efficiëntie, een hogere productiviteit en meer rust.
Altijd en overal bereikbaar op hetzelfde mobiele nummer
Bellen en gebeld worden via 1 mobiel nummer. Waar je ook bent ben je bereikbaar en heb je de controle over gesprekken op hetzelfde mobiele nummer
Op het apparaat van je keuze
Je mobiele telefoon, een tablet, een pc. Het maakt niet uit welk device je gebruikt
Native dialer integratie
Werkt met de standaard belfunctie van iOS en Android.
Telefoongesprekken zet je makkelijk om naar een Teams-vergadering
Maak volledig gebruik van alle functionaliteiten die je in Teams gewend bent als je een gesprek omzet naar een Teams-vergadering
1 gespreksgeschiedenis
In plaats van een losse gespreksgeschiedenis voor je mobiele nummer en je Microsoft omgeving, wordt dit met Teams Phone Mobile geintegreerd tot één
1 centrale beschikbaarheidsstatus
Je beschikbaarheidsstatus wordt automatisch aangepast.
1 voicemail
En die is altijd beschikbaar in Teams.
Gebruik Microsoft Copilot
Ook als je met vaste en mobiele nummers belt werkt Copilot, de slimme AI-tool van
Microsoft. Die kan je gesprek voor je samenvatten en actiepunten opstellen.
Doorschakelen
Schakel een gesprek makkelijk door naar een collega.
Eén Platform
Alle communicatiestromen komen samen op 1 platform
Rapportage
Meer overzicht en meer rapportagemogelijkheden voor gespreksverkeer
Audit mogelijkheden
Auditlogs en retentiebeleid worden ondersteund
Gespreksopname
Gesprekken die worden gevoerd kunnen worden opgenomen voor compliance-doeleinden
Teams Phone Mobile is een Add-On op een Odido Business mobiel abonnement en werkt alleen met een 06-nummer. Hiervoor betaal je een vast bedrag per gebruiker per maand, waarin de belkosten worden afgerekend vanuit je Odido mobiele abonnement.
Je bent bereikbaar in Teams via een mobiel telefoonnummer en kan uiteraard ook extern mobiel uitbellen met het mobiele nummer.
Het spraakverkeer verloopt vanaf de Teams app, via je eigen internetverbinding (wifi, 5G, etc.), naar het Microsoft domein. Vanaf daar verzorgt Odido de afhandeling van en naar bestemmingen in het vaste of mobiele publieke telefonienetwerk.
De bundel Teams Phone Mobile biedt toegang tot Microsoft Teams Phone standard telefoniefunctionaliteiten.
Odido beheert:
Een Microsoft Azure Peering Service (MAPS) verbinding tussen het Odido netwerk en Microsoft; een veilige en betrouwbare verbinding.
Een Teams Phone gecertificeerde SBC die de veilige toegang bewaakt en de telefoongesprekken naar de juiste bestemming in het publieke telefonienetwerk stuurt.
Het vaste of mobiele nummer waarmee de gebruiker bereikbaar is op het vaste of mobiele telefonienetwerk. Odido monitort en bewaakt de spraakkwaliteit vanaf het Microsoft domein tot en met het telefonienetwerk.
Voor de functionaliteiten van Microsoft Teams, verwijzen we je graag naar de Microsoft documentatie.
In de onderstaande afbeelding staat systematisch aangegeven hoe het technische gedeelte van Teams Phone Mobile (Voorheen Operator Connect Mobile) werkt.
De verbinding tussen het mobiele netwerk van de operator en Microsoft Teams verloopt via de Azure Communications Gateway. Dit is in lijn met de GDPR. SIP/RTP-verkeer is beveiligd via SBC’s en ondersteunde protocollen.
Met Teams Phone Mobile blijf je verbonden met Teams met je mobiele nummer van een door Cloud Distributie geleverde simkaart.
Met Teams Phone Mobile kunt u verbonden blijven, waar u ook bent. Uw telefoonnummer met simkaart is ook uw Teams-telefoonnummer, zodat u gesprekken naadloos kunt beantwoorden en verplaatsen tussen apparaten.
Gesprek ontvangen op Teams-client
Een inkomend gesprek naar het mobiele nummer wordt door de IMS core opgezet.
De oproep wordt via SIP/RTP via Azure Communications Gateway naar Microsoft Phone System gestuurd.
Microsoft Teams-clients ontvangen het gesprek, parallel aan het mobiele toestel.
De organisatie dient de beschikking te hebben over de volgende algemene benodigdheden:
Om gebruik te kunnen maken van Teams Phone binnen Microsoft Teams is één van de volgende Microsoft abonnementen benodigd:
Microsoft 365 Business Basic/Standard/Premium
Microsoft 365 F1 of F3
Office 365 F3
Microsoft en Office 365 Enterprise E1, E3, E5
Microsoft 365 / Office 365 Education A1 of A3
Microsoft 365 / Office 365 Government G1 of G3
Microsoft 365 / Office 365 Nonprofit E1 or E3
De Microsoft Teams licentie is benodigd. Per 1-10-2023 is deze licentie geen onderdeel meer van de Microsoft 365 E, F en Business licenties.
Dit is de add-on die PBX-functionaliteiten aan Teams toevoegt, zoals voicemail, doorschakelen, belgroepen, auto-attendants, etc.
Inclusief bij Microsoft 365 E5.
Exclusief bij licenties zoals Microsoft 365 E3, Business Standard, F3, etc.
Mobiele nummers kunnen gekoppeld worden met een van de Odido proposities die je bij Cloud Distributie kan afnemen. Je hoeft niet elke gebruiker te voorzien van een nummer als ze bijvoorbeeld onderdeel zijn van een call queue. Naast mobiele nummers kan Cloud Distributie je ook voorzien van vaste nummers. Raadpleeg Sales WLS voor de mogelijkheden.
Teams Phone Mobile kan alleen worden afgenomen in combinatie met het Odido @Work, Hello Business Op Maat of CoRa prijsplan.
Alleen 06-nummers kunnen geïntegreerd worden.
Voordat licenties aangevraagd kunnen worden, moet Odido als Provider toegekend worden aan de Microsoft Tenant van de klant.
Het omzetten naar een Teams-vergadering werkt alleen als alle personen in het gesprek ook Teams Phone Mobile hebben.
Medewerkers kunnen persoonlijke nummers afschermen.
De opzegtermijn van een licentie betreft 1 maand. Houd er rekening mee dat deze opzegtermijn pas start vanaf het moment dat de opzegging verwerkt is. Dit zal enkele werkdagen in beslag kunnen nemen.
Hersteltijd | Het tijdsverloop (inclusief reactietijd) waarbinnen een gedetecteerde of gemelde storing (al dan niet tijdelijk met een workaround) opgelost dan wel gerepareerd is. |
Incidenten | Verstoring van de dienstverlening en/of de dienst werkt niet volgens specificatie. |
Mutatieverzoeken (Changes) | Aanpassingen op de bestaande configuratie van de dienst. Wanneer je een wijziging door wil voeren dien je een ticket aan te maken. Wanneer een wijzigingsverzoek verschillende taken bevat die niet aan elkaar gerelateerd zijn, dan is het aan te raden om elk verzoek als een separaat ticket in te dienen. Wanneer een wijziging meer dan 15 minuten in beslag neemt worden hiervoor kosten in rekening gebracht. |
Reactietijd | De tijd die een support engineer nodig heeft om een onderbouwde reactie terug te koppelen. |
Supportvragen of wijzigingsverzoeken dienen per ticket te worden aangeleverd. Via onze kennisbank kunnen gebruikers met de juiste rechten tickets indienen.
Cloud Distributie doet haar best om de gestelde servicelevels te behalen, echter zijn de volgende zaken uitgesloten:
Aangekondigde werkzaamheden of onaangekondigde spoedwerkzaamheden;
Factoren die buiten de macht van Cloud Distributie liggen of buiten de scope van deze dienst(beschrijving) zoals storingen in externe platformen/datacentra en platformupdates.
Wanneer de implementatie van een wijziging/verzoek langer dan 15 minuten in beslag neemt dan worden hiervoor extra kosten in rekening gebracht. Dit zal altijd vooraf met de eindklant worden gecommuniceerd en er zal een schatting worden gedaan hoeveel tijd deze wijziging in beslag zal