Xelion zakelijke telefonie | Dienstbeschrijving & functies

Dienstbeschrijving Xelion

Dienstbeschrijving Xelion

Xelion is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. 

Dit document beschrijft de mogelijkheden voor Xelion. 

Met Xelion biedt Cloud Distributie een zeer complete telefooncentrale uit de Cloud die volledig in Nederland is ontwikkeld en gebouwd. De telefooncentrale van Xelion is een uitstekend voorbeeld om efficiënter te werken omdat je naar de traditionele IP-telefoonfunctionaliteiten, ook communicatie via WhatsApp for Business, Webchat en SMS kan integreren. Met Xelion heb je de mogelijkheid om verschillende communicatiemiddelen te bundelen in één telefooncentrale. En omdat een gebruiker een all-in gebruikerslicentie afneemt, kan je bellen en gebeld worden op en met jouw toestel of device naar keuze.

Dit zorgt er voor dat een Xelion telefooncentrale uitstekend past bij zowel een modern als een traditioneel bedrijf. Als kers op de taart biedt Xelion de mogelijkheid om eenvoudig CRM- en ERP-systemen te integreren met de telefooncentrale. Efficiënter werken is waar Xelion voor staat en dat voor een vaste licentieprijs per gebruiker.

Technische beschrijving

De Xelion 8 telefonieoplossing beschikt over een groot aantal handige functies waar iedere gebruiker gebruik van kan maken. Zo kun je telefoongesprekken opnemen, een wachtrij met keuzemenu gebruiken, voicemails per email ontvangen en nog veel meer. Alles is inbegrepen in de gebruikerslicentie dus er zijn geen aanvullende licenties voor nodig.

 

  • Adresboek

  • Agenda (koppeling met Office 365)

  • Bellijsten

  • Presentielijst

  • Favorieten

  • Communicatieoverzicht

  • Rapportages en Wallboards

  • Hot Desking

  • Klanten herkennen en verbanden leggen

  • Identiteit per aansluiting

  • Aparte berichtenbox

  • Doorverbinden

  • Centrale gespreksopnamefunctionaliteit

  • Groepsgesprek

  • Klantcontactcenter mogelijkheden

  • Meeluisteren

  • Status instellen

  • Gespreksverslag

Dit is een greep uit alle functionaliteiten die Xelion biedt. Voor meer informatie rondom Xelion neem contact op met Flux of neem een kijkje op http://xelion.nl.

Hosting

Wanneer je gebruik wil maken van Xelion, kies je er voor om automatisch gebruik te maken van de hosting in één van de Xelion hosting locaties. Hiervoor biedt Xelion 2 verschillende servicevormen aan waarbij Flux aan haar klanten enkel de Premium dienstverlening aanbiedt.

De Premium-dienst biedt ten aanzien van de Basic hosting een aantal aanvullende zekerheden voor afnemers die willen voldoen aan extra hoge eisen van Europese wetgeving inzake dataprotectie en die maximale borging van service afspraken.

De belangrijkste kenmerken van de Xelion Premium hosting zijn hieronder op rij gezet:

 

Mangaged by Xelion – Premium hosting

Service Desk 24/7

Ja

Proactieve monitoring 24/7

Ja

Beschikbaarheid van de dienst

99.8%+

Nakomen AVG verplichtingen

Ja

NEN-7510 gecertificeerde datacenters

Ja

Dataopslag in Nederland

Ja

Boete clausule SLA

Ja

Roll back snapshots

Ja

Retentie van backups

Ja

Tenant

Bij Flux bestel je een tenant (géén Multi-tenant) waar je je klant onderbrengt. Aan deze tenant worden gebruikerslicenties gekoppeld.

Gebruikerslicentie

Om te kunnen bellen heeft een gebruiker een licentie nodig. Een gebruiker kan een persoon zijn maar ook een object (lift) of een locatie (vergaderzaal). Wat is een gebruikerslicentie (ook wel userlicentie genoemd) en wat kun je er mee?

  • Afrekenen op basis van gebruikers (niet toestellen)

  • De toestellen van een gebruiker kunnen in meerdere aansluitingen zitten.

  • Slechts één toestel kan tegelijk bellen

  • Telefoons worden aan gebruikers gekoppeld. Dit is niet verplicht, een telefoon mag ook zijn eigen licentie voeren (bijvoorbeeld vergaderzaal), dat kost dan wel een licentie

  • Hotdesking van telefoons naar persoonlijke aansluitingen is mogelijk

  • Wanneer deze telefoons geen eigen licentie hebben, zal ook de gebruiker worden ingevuld. Dit gebeurt alleen als er nog geen gebruiker was ingevuld

  • De telefoons die onder een gebruiker vallen worden in een aparte lijst bijgehouden. Dit hoeven dus niet per se de telefoons te zijn die onder de persoonlijke aansluiting vallen

  • Een telefoon kan alleen maar worden toegevoegd onder 1 gebruiker

Not for Resale licenties

Flux biedt partners de mogelijkheid om het gebruik van Xelion te stimuleren. De gedachte is dat wanneer Partners het product goed kennen, ook beter in staat zijn om de dienstverlening te verkopen. Hierdoor stellen wij Not For Resale (NFR) licenties beschikbaar aan Resellers die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je hebt minimaal 1 collega die de Xelion certificeringstraining heeft gevolgd

  • Je biedt Xelion actief aan

  • De NFR-licentie is bedoeld voor eigen gebruik en dient niet te worden ingezet bij eindklanten. De licenties mogen dus niet worden verkocht

  • Je dient minimaal 50 gebruikerslicenties te verkopen in een periode van 1 jaar na na verstrekken van de NFR-licenties

  • Wanneer het aantal te verkopen gebruikerslicenties niet worden gehaald worden het aantal gratis licenties beperkt, dan wel ingetrokken

Wil je gebruik maken van NFR-licenties, dan zal Flux vragen om een document te ondertekenen waarin deze voorwaarden worden gesteld.

Dataopslag en Back-ups

Opslagcapaciteit

Conversaties (belhistorie, gesprekken) kunnen in Xelion worden opgeslagen. De beheerder kan zelf instellen hoe lang bijvoorbeeld gespreksopnames moeten worden bewaard (standaard ingesteld op 30 dagen bewaren). Per gebruikerslicentie is 1GB aan dataopslag inbegrepen. Dit wordt berekend als gemiddeld over alle gebruikers in een tenant (voorbeeld: een tenant met 20 gebruikers heeft recht op 20GB dataopslag).

Als er meer dan het gemiddelde aan data wordt bewaard zijn kan de Reseller bestanden data handmatig verplaatsen naar een eigen opslagmedium.

Gebruik boven de limiet

Indien een tenant meer dan de standaard toegewezen opslag gebruikt zal per 1 oktober 2024 een toeslag van €1,00 exclusief BTW per extra GB gebruiken.

Voorbeeld: een tenant met 20 gebruikers heeft recht op 20 GB dataopslag. De tenant gebruikt 24GB. Flux zal Partner een factuur sturen voor 4 GB á €1,00 per GB = €4,00.

Dit geschiedt maandelijks achteraf, gespecificeerd op de factuur naar de Reseller (alleen in combinatie met factureren op basis van verbruik/pay as you go).

Back-ups en retentie

Bij een onderbreking kunnen bestaande data worden teruggezet, de back-up-richtlijn voor de Basic en Premium dienst is verschillend.

  • De data van de Basic dienst worden 1 x per dag opgeslagen op een separate back up systeem

  • Voor de Premium dienst is de back up uitgebreider: iedere twee uur wordt een back up gemaakt, de back-up wordt 5 dagen bewaard. In aanvulling hierop kan op verzoek van Premium afnemers een extra snapshot worden gemaakt voorafgaand aan werkzaamheden of een update

Functioneel beheer

Voor Reseller zijn er diverse hulpmiddelen om het systeem te kunnen inrichten en beheren. Daarbij maken we verschil tussen beheer van Resellers op masterniveau, op individueel tenant niveau. Ook is er een beheermodule voor niet-getrainde eindgebruikers of engineers.

Park Manager

De park manager maakt het mogelijk om vanuit één console alle tenants direct te kunnen benaderen inrichten en beheren. De park manager is een door Xelion beheerde tool die op verzoek beschikbaar is voor Resellers die 1.000 of meer gebruikerslicenties afnemen verdeeld over meerdere virtuele servers. Een aanvullende dienstbeschrijving Park Manager is te vinden op de Xelion Reseller portal. Aanvragen tot activering van de Park Manager gaan via de accountmanager.

Geavanceerd beheer

Elke tenant kan via de Xelion beheerdersmodule (java based) worden ingericht. Dit is een onderdeel van Xelion, inloggen gaat via beheerderswachtwoorden die de Reseller zelf uitgeeft. Voor het gebruik van de advance beheermodule is het volgen van de Certified Engineer training (CE-training) sterk aanbevolen. De Xelion Service Desk beantwoordt alleen vragen van Resellers indien deze de CE training hebben gevolgd. De uitgebreide handleiding van de Advanced beheermodule is te vinden op de Xelion partner portal.

Basisbeheer (WebAdmin)

Voor beheerders die slechts af en toe eenvoudige mutaties uitvoeren is er de WebAdmin beheermodule. Via de browser heeft de beheerder toegang tot een tenant en kan een beperkt aantal beheertaken uitvoeren.

IP-adressen en redundantie

Statische IP-adressen

Xelion voorziet elke managed server van een statisch IP-adres waardoor bij onderbrekingen de dienst eenvoudig kan worden geactiveerd.

Extra redundantie

De dienst wordt aangeboden op basis van high availability op hypervisor niveau. Extra redundantie mogelijkheden waarbij Xelion als master/slave systeem op twee verschillende omgevingen wordt beheerd is mogelijk in combinatie met Premium dienst tegen meerprijs.

Xelion clients (apps)

De Xelion client of app is een standaard onderdeel van Xelion Phone System. De client is beschikbaar voor de PC, tablet (Chromebook) en als mobiele app. De PC of mobiele device waarop de client wordt geïnstalleerd heeft een netwerkverbinding nodig met de server.

Xelion-client op de PC

Er zijn 2 verschillende clients beschikbaar voor de PC:

Een op Java gebaseerde PC-client

  • Voor het installeren onder Windows wordt gebruikt gemaakt van Microsoft ClickOnce, een framework dat een eenvoudige manier van installatie en automatisch updaten van een programma voor Windows biedt. Het wordt vanaf .NET 2.0 standaard meegeleverd (standaard onderdeel Windows)

  • Voor de installatie op Mac OS X zal een .dmg uitgegeven worden, welke de klant kan installeren. Vanwege beperkingen aan het MacOS platform, zullen updates zelf door de eindgebruiker geïnstalleerd moeten worden.

Installatie van de softphone gaat door middel van het Java Webstart mechanisme. Webstart is End of Life en zal vanaf Xelion versie 8.0 niet meer worden ondersteund.

De softphone is beschikbaar onder:

  • Twee meest recente MS-Windows versies die door Microsoft worden ondersteund.

  • Twee meest recente Apple OS versies.

  • De Apple Xelion Client heeft enkele beperkingen ten opzichte van de Windows Xelion PC Client.

    • Afspelen van geluidsbestanden (bijvoorbeeld een gespreksopname) vindt bij Apple plaats via het standaard audio uitvoerapparaat).

    • Knoppen van de USB telefoon aangesloten aan PC werken niet.

  • Twee meest recente Microsoft Server edities voor zover die die door Microsoft worden ondersteund.

De Xelion-client kan onder zowel Citrix als Terminal Server worden gebruikt. Aangezien deze technieken up en down realtime audio onvoldoende goed ondersteunen is het niet aan te bevelen de Xelion-client als softphone te gebruiken. Wanneer het wenselijk op een zogenaamde thin-client de Xelion-client te gebruiken, kan gebeld worden via:

  • Twinning; door de Xelion-Client te twinnen met een SIP-telefoon.

  • Het native operating system van de thin-client. Als de Xelion-client dan op dat Operating System geïnstalleerd kan worden, kan de Xelion-client wel als softphone worden gebruikt omdat de audio dan via het Operating System loopt in plaats van via Citrix of Terminal Server. Of deze optie mogelijk is, hangt af van de te gebruiken thin-client.

Een Windows app

De app kan gratis uit de Microsoft Store gedownload en die werkt in combinatie met Windows.

Xelion-client op mobile devices

Steeds vaker lees je dat er gezocht wordt naar een ‘mobile only’ of ‘mobiel tenzij’ oplossing. De mobiele telefoon als verlengstuk van de centrale, niet als een losstaand toestel waar je alleen maar mee kan bellen. Bij Xelion is het design van de softphone vrijwel identiek aan dat van de mobiele app. Het is van belang dat de gebruikerservaring namelijk ongeacht het toestel hetzelfde blijft. Xelion werkt met een native iOS en Android app voor de mobiele toestellen. Gebruikers kunnen eenvoudig inloggen met hun mobiele nummer en zelf beslissen of ze wel of niet bereikbaar zijn. Een goede uitkomst ook wanneer bedrijven een ‘bring your own device’ (BYOD) beleid hanteren. Verder is het uniek dat de Xelion app je verschillende belstrategiën biedt. Doordat het een netwerk-onfhankelijke oplossing is kan je de klant voorzien van een Xelion centrale, zelfs als hij voor mobiel nog in contract zit! De vier opties in de Xelion app zijn:

Doorschakelbellen

Je maakt gebruik van het GSM netwerk en de simkaart. Wanneer je een gesprek vanuit de app start druk je altijd op het doorschakelnummer. Jouw simkaart belt naar de Xelion centrale die vervolgens het gesprek over het GSM netwerk tot stand brengt. Gevolg is dat er altijd twee beltikken lopen. Een vanaf de simkaart naar de sipserver en een vanaf de centrale over de SIP-Trunk naar degene die je belt. Tegenwoordig zijn de meeste abonnementen inclusief afgekocht verkeer, maar hou hier wel rekening mee! Op deze manier heb je wel de hoogste kwaliteit zoals je van het mobiele netwerk gewend bent, zonder dat je afhankelijk bent van een type simkaart

Terugbellen

Je maakt gebruik van het GSM netwerk en de centrale. Wanneer je een gesprek van uit de app start ontvang je een inkomende oproep. Dit komt omdat je bij het opstarten van het gesprek een datapakketje naar de centrale stuurt met jouw telefoonnummer en dat van de klant. De inkomende oproep neem je aan en vervolgens wordt het gesprek opgezet naar de persoon die je wil bellen. Er worden geen telefoontikken op de simkaart gemaakt, maar wel tweemaal op de trunk! Ideaal voor mensen die weinig bellen en geen vergoeding krijgen voor de mobiele telefoon.

WebRTC

Met deze status maak je van je mobiele telefoon een SIP toestel. De app zet een verbinding op met de SIP server en gesprekken lopen vanaf nu over data (Wi-Fi/4G/5G). Er zijn geen kosten op de simkaart, alleen op de trunk. De kwaliteit van het gesprek kan echter variëren, het blijft data. Wanneer je op wifi zit of tussen twee zendmasten rijdt kunnen er verstoringen in het gesprek ontstaan, iets wat zeker in telefonie als hinderlijk ervaren wordt. Als je verbonden bent met een thuismodem en er is niet genoeg bandbreedte zal dat ook te merken zijn in de gesprekskwaliteit. Bespreek dus altijd alle opties met de klant.

Direct bellen

Uiteraard kan je ook een netwerk-VaMo integratie gebruiken in combinatie met Xelion. De simkaart neem je af bij je provider en vervolgens selecteer je deze optie. Je gebruikt de Xelion app voor de presentie, statistieken en adressen maar het gesprek loopt via de simkaart, over het GSM netwerk, met de instellingen van de provider. Je kan de native dialer gebruiken en doorverbinden vanuit deze dialer, in plaats van de app te hoeven openen.

Xelion dialer

Dan is er ook nog de Xelion dialer. Deze enorm gebruiksvriendelijke dialer stelt je in staat gesprekken eenvoudig door te verbinden, in de wacht te zetten en beller informatie te zien. Deze dialer kan je op Android toestellen bij elke belstrategie gebruiken. Op iOS ligt dat anders. Apple wil niet dat wanneer een gesprek via de simkaart loopt er gebruik wordt gemaakt van een andere dan de standaard iOS dialer. Dit betekent dat op iOS de Xelion dialer alleen gebruikt kan worden wanneer de strategie VoIP bellen wordt gebruikt!

Een gesprek in de lucht houden kost bandbreedte. Wanneer er voor VoIP bellen gekozen wordt maakt Xelion gebruik van de Opus codec, dit is dezelfde codec die Whatsapp gebruikt voor zijn gesprekken. Het grote voordeel hieraan is dat dit een adaptieve codec is. Traditioneel heb je ongeacht hoeveel er gezegd wordt dezelfde bandbreedte nodig voor een gesprek. Wanneer er bandbreedte wordt overschreden gaat het gesprek hakkelen of klink je als een robot. Deze adaptieve codec past zich aan en kan bandbreedte ‘knijpen’. Dit betekent dat als er stiltes vallen of als er ruimte is de benodigde bandbreedte omlaag kan, terwijl de gesprekskwaliteit verzekerd blijft!

Met Xelion bellen via Microsoft Teams

Bellen met MS Teams is hot. Overal waar je komt hoor je dit rondzingen. De eindklant wordt aan alle kanten

overspoeld met informatie hierover. Maar wat zijn nou de opties? Hieronder een samenvatting van de

mogelijkheden:

Gebruik maken van de Xelion Teams Add In

Vooral de tweede oplossing vereist een aantal extra licenties en kan daardoor aan de prijzige kant voor de klant zijn, en is vaak ook niet waar hij naar zoekt. Daarom is er een derde optie ontwikkeld door Xelion die standaard beschikbaar is. Deze voorziet in de twee grootste wensen van de klant, zonder dat er extra licenties benodigd zijn. Als eerste synchroniseert Xelion de Teams status naar de Xelion client. Dit betekent dat wanneer je in een Teams call gaat (ad-hoc of gepland) jouw status binnen Xelion direct verspringt naar ‘in gesprek’. In de lopende gesprekken wordt nu ook weergegeven dat je in Teams in gesprek bent. Beëindig je de meeting verandert je status automatisch weer naar beschikbaar. De grootste ergernis (een collega die je belt terwijl je in een Teams meeting zit) is hiermee verleden tijd. Als tweede mogelijkheid heb je hiermee de beschikking over een plug in, die het Xelion adresboek oproepbaar maakt vanuit de Teams omgeving. Nu kan je heel eenvoudig het adresboek doorzoeken en zelfs een oproep starten. Op het moment dat je het nummer aanklikt verlaat je echter de Teams omgeving en wordt het telefoontje afgehandeld in de Xelion omgeving. Je belt dus technisch gezien niet in Teams, terwijl de ervaring wel zo is. Een inkomende oproep kan via de gebruikelijke manier aangenomen worden, bijvoorbeeld via de Windows meldingen. Deze methode voorziet in de twee meeste voorkomende vragen van de klant, zonder dat er aan alle kanten dure licenties voor nodig zijn. Kosten: Xelion licentie

Call2Teams koppelen aan Xelion

Via Call2Teams biedt Flux de mogelijkheid aan om Xelion aan Teams te koppelen. Via een redundante private Session Border Controller (SBC) wordt er via Call2Teams middleware een koppeling opgezet tussen de Xelion telefooncentrale en de Teams client.

Teams wordt hiermee toegevoegd als end-point aan de centrale. Je Teams client wordt dus een toestel. Ben je in gesprek in Teams zie je dit dus ook in Xelion – en vice versa. Onder water verlopen alle gesprekken via de Xelion centrale. Dat betekent dat rapportages, gespreksopnames, belplannen en interne doorkiesnummers gewoon actief zijn. Wil de klant met MS Teams bellen maar wel Klant Contact Centre functies of receptiemogelijkheden kunnen gebruiken dan is dit de beste route. Het unieke aan de Xelion oplossing is dat je niet in het beheerdomein van de Microsoft omgeving van de klant hoeft te zijn om dit te realiseren! Ook kan je de huidige SIP Trunk, gekoppelde telefoonnummers behouden.

Kosten: Xelion licentie + Call2Teams PBX licentie + Microsoft Teams Phone Standard licentie. De kosten bedragen per gebruiker per maand.

Call2Teams koppelen aan Xelion + Phone App

Wil je 100% native bellen met Teams dan biedt Flux hiervoor een mooie oplossing. Als aanvulling op de Call2Teams PBX licentie biedt Flux de mogelijkheid om additioneel te bellen via een door Call2Teams ontwikkelde Phone App. Deze Phone App maakt gebruik van de native teams functionaliteit zonder dat je de dure Microsoft Teams Phone Standard licentie hoeft af te nemen bij Microsoft.

Meer informatie omtrent de Call2Teams Phone App? Neem contact op met FluxWLS.

Kosten: Xelion licentie + Call2Teams PBX licentie + Call2Teams Phone App licentie. De kosten bedragen per gebruiker per maand.

Vast-mobiel Integratie (VaMo)

Xelion is uitermate geschikt om te combineren met VaMo van Flux en wordt geleverd met een échte slimme Simkaart. Door VaMo te koppelen aan Xelion geniet je direct van de volgende voordelen:

 

VaMo

SIM-only

Functionaliteit van de telefooncentrale

X

Zakelijk & privé gescheiden op één SIM-kaart

X

Afzendnummers eenvoudig te kiezen

X

Volledig White Label

X

Bepaal je eigen verkoopprijs

X

Al je telecomdiensten op één factuur

X

BYOD

X

Meer informatie over Vast-Mobiel integratie is te vinden in de Mobile/VaMo-dienstbeschrijving.

Netwerk en randapparatuur

Voor de goede werking van Xelion Phone System worden een aantal eisen gesteld aan netwerk en randapparatuur waarmee het systeem is gekoppeld. Netwerk en randapparatuur (toestellen, DECT, gateways etc.) vallen buiten het Xelion domein. Xelion levert geen support aan Resellers die zich niet houden aan de minimale eisen die door Xelion zijn gesteld aan het netwerk en randapparatuur.

De volgende generieke eisen worden gesteld aan het netwerk waarin een Xelion systeem draait

  • De softphone vraagt om toegang naar Xelion Phone System via poorten: TCP80, TCP1791, UDP5060 en UDP10000-UDP20000.

  • Xelion Phone System maakt gebruik van de G711 audio-codec. Dit impliceert dat tijdens ieder telefoongesprek circa 100 Kbps up en down bandbreedte nodig is.

  • De latency over het netwerk van telefoon tot telefoon moet voor een goede gesprekskwaliteit minder dan 25 milliseconde zijn.

Toegangsverbinding

De Reseller is verantwoordelijk voor adequate netwerkverbindingen bij de Afnemer (LAN) en naar de Afnemer toe (WAN), die de gewenste bandbreedte en latency waarborgen. Een adequaat LAN kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door:

  • Het netwerk van de Eindgebruiker is dermate overgedimensioneerd dat interferentie van non spraakdata en spraakdata over het LAN niet waarschijnlijk wordt geacht.

  • Spraak en data wordt gescheiden via VLAN’s. Gebruik van VLAN’s tezamen met Xelion Softphones kan lastig zijn omdat PC’s meestal maar 1 netwerkkaart hebben die dan dus maar voor 1 VLAN gebruikt kan worden (spraak of data).

  • Spraakdata krijgt voorrang boven andere data. Dat kan door Quality of Service (QoS) te configureren voor het LAN.

 

Een adequaat WAN kan worden gerealiseerd op verschillende manieren. Reseller zorgt er voor dat:

  • De internetverbinding van de Eindgebruiker is dermate overgedimensioneerd dat interferentie van non spraakdata en spraakdata over WAN niet waarschijnlijk wordt geacht.

  • Spraak en data wordt gescheiden op het WAN doordat een separate internetverbinding uitsluitend voor spraakdata wordt gebruikt of doordat binnen de bestaande WAN verbinding gebruik kan worden gemaakt van een pvc die uitsluitend voor spraakdata wordt gebruikt.

  • De internetverbinding van de Eindgebruiker kan zodanig worden geconfigureerd dat spraakdata altijd voorrang geniet boven de overige data. Meestal kan dit wel aan de zijde van de Eindgebruiker geconfigureerd worden, maar kunnen internetproviders dergelijke QoS niet garanderen.

 

De latency over het WAN zal in de meeste gevallen voldoende zijn (binnen het LAN komt een latency probleem weinig voor). Het is van belang om in ieder geval de latency naar de SIP-provider te testen. Als de softphone over internet wordt gebruikt, dient QoS op de Router ingesteld te worden, zodat het belverkeer voorrang krijgt boven de andere communicatie. Dit geldt ook als het dataverkeer gescheiden wordt van het belverkeer, maar de softphone over het zelfde kanaal gaat als het belverkeer. Als de WAN alleen wordt gebruikt voor de verbinding met de SIP Trunk, is QoS niet nodig.

 

Bij het gebruik van de softphone, wordt gebruik gemaakt van TCP-poort 1791 en TCP- poort 80 (poort 80 onder meer voor het downloaden en updaten van de softphone).

Router

De router fungeert als gateway voor de SIP-provider die het Xelion Phone System verbindt met het telefoonnetwerk. De Reseller is verantwoordelijk voor de goede werking van de Router op de locatie van de Eindgebruiker. Configuratie van de Router is afhankelijk van het type accesverbinding die wordt gebruikt en of Xelion via een publiek IP-adres of via NAT wordt benaderd.

Firewall

Wanneer de Eindgebruiker een firewall gebruikt, dient deze zodanig geconfigureerd te worden dat:

  • De poorten: TCP80, TCP1791, UDP5060 en UDP10000-UDP20000 open staan

  • Dat SIP verkeer doorgelaten wordt

Dit geldt als er een firewall tussen de gebruikers/toestellen en het Xelion Phone System staat (of als het systeem via het internet benaderd moet kunnen worden).

Als de verbinding met de firewall alleen wordt gebruikt voor extern belverkeer (met trunks), dan dient rekening gehouden te worden met het volgende. Xelion Phone System gebruikt UDP poort 5060 voor het SIP-verkeer naar de trunk-providers (die meestal ook op 5060 zitten). Voor audio maakt het systeem gebruik van de UDP poorten 10000-20000. De poorten bij de SIP Trunk provider kunnen variëren.

Normaal wordt het verkeer vanaf het Xelion Phodne System geïnitieerd. In dit geval is het niet noodzakelijk op de Router forward rules in te stellen (dit kan bij sommige SIP Trunk providers toch nodig zijn).

Het verdient de voorkeur dat de Router het SIP-verkeer niet wijzigt (SIP_ALG moet uit staan).

SIP-Trunk

Om gebruik te kunnen maken van een Xelion tenant is een SIP Trunk nodig. Een SIP Trunk is standaard geen onderdeel van de tenant en dient separaat te worden besteld via FLUX waarbij het gebruik maken van een Flux SIP Trunk verplicht is. Tevens is het gebruik van een SIP Trunk van en naar andere SIP-providers niet toegestaan.

SIP-Trunk configuratie

Omdat je gebruik maakt van een Flux SIP Trunk is het belangrijk om de juiste stappen in Xelion te doorlopen. Deze instructies zijn de basis instellingen voor de Flux (Motto) SIP Trunk waarmee inkomend en uitgaand gebeld kan worden. Let op: de ingevulde gegevens in de screenshots zijn ter illustratie, deze zullen afwijken van de door Flux verstrekte gegevens.

Serverinstellingen

Ga via de beheerinterface van Xelion naar beheer -> server instellingen en trunks -> tabblad Lokaal. Het volgende scherm zal dan ingeladen worden:

image-20250703-141710.png

Op dit tabblad dienen onderstaande gegevens ingevuld te worden voordat de SIP Trunk kan worden toegevoegd en ingericht

  • Netnummer:

    • Wat is het (geografische) kengetal waar het bedrijf is gevestigd?

    • Aantal cijfers in lokale nummers

    • Hoeveel nummers blijven over van het 10-cijferige nummer, nadat het netnummer hiervan afgehaald is.

FLUX

Wanneer je een FLUX SIP-Trunk registreert is het advies om in FLUX een aantal zaken op orde te stellen voordat je de SIP-Trunk in Xelion verder instelt. Hoe beter FLUX en Xelion op elkaar afgestemd zijn, hoe beter dit samen zal werken.

Log met je credentials in en selecteer de betreffende SIP-Trunk en scroll naar authenticatie en selecteer IP/user.

image-20250703-141723.png

Vervolgens kijk je bij Default caller ID en selecteer je het hoofdnummer van de eindgebruikers en vink je presentation allowed aan.

image-20250703-141733.png

Aansluitend kijk je bij SIP opties en vink je de volgende zaken aan:

image-20250703-141746.png

 

Waarden

DTMF Signalling mode

selecteer ‘RFC2833’

Inbound caller ID header

selecteer ‘P-Preferred-Identity’

Outbound caller ID header

selecteer ‘P-Preferred-identity’

Outbound caller ID format

selecteer ‘RFC922 user’

Trunks Xelion GUI

De volgende Instellingen doe je in Xelion beheeromgeving.

Ga naar beheer > server instellingen & trunks > Tabblad "Trunks"

Selecteer standaard gecreëerde trunk (tenantnaam_trunk) of klik op nieuwe trunk waarna het volgende scherm ingeladen zal worden:

image-20250703-141808.png

Tabblad Algemeen

Zodra je de instellingen in FLUX hebt gedaan kan je verder in Xelion. Zoals we hierboven hebben gezien is het standaard formulier leeg en dien je enkele zaken in te vullen, namelijk:

Input

Waarden

Provider naam

Naam van de trunk

Account naam

SIP Trunk account naam

Authenticatie naam

Standaard laten

Wachtwoord

Wachtwoord van SIP Trunk invullen

Host naam

sip.mottovoip.nl

Poort

Standaard laten

Outbound proxy

Standaard laten

Outbound poort

Standaard laten

Niet aanmelden bij de server

Aanvinken

Verzend keep alive berichten

Standaard laten

Niet toegekende bedrijfsnummers naar

Selecteer een bestemming

Ondersteunt verzenden nummer

Aanvinken

Gebruik voor alle nummers

Aanvinken

De trunkinstellingen, met bovenstaande stappen geconfigureerd ziet er als volgt uit:

image-20250703-141819.png

Tabblad Geavanceerd

Standaard zien de geavanceerde opties er als volgt uit:

image-20250703-141846.png

Om de telefooncentrale probleemloos met de trunk te laten functioneren dienen ondersteunen velden dienen geselecteerd te worden:

Input

Waarden

Ondersteunt anoniem bellen

Aan

Anonieme caller name

Leeglaten

Anonieme callerID

Leeglaten

Gebruik P-Asserted-Identity

Uit

Gebruik P-Preferred-Identity

Aan (activeer ook in FLUX)

Gebruik Diversion header

Aan

Ondersteunt extern doorschakelen

Aan

SNMP ID

Leeglaten

Extra SIP opties

Leeglaten

image-20250703-141927.png

Tabblad Normalisatie regels

Voordat bedrijfsnummers toegevoegd kunnen worden aan de trunk dient de normalisatie correct ingevuld te worden. Standaard ziet de inhoud van het tabblad er als volgt uit:

image-20250703-141943.png

Pas de volgende velden aan:

Input

Waarden

Standaard normalisatie

<land nr> <nationaal nr>

Extra normalisatie regels

Input

Waarden

Begint met

Leeglaten

Vervangen door

00

Gebruik voor

Andere nrs inkomend

Volgorde

1

Ingevuld ziet het tabblad er als volgt uit:

image-20250703-142004.png

Tabblad Toegekende bedrijfsnummers

Voeg hier de nummerblokken behorende bij de trunk van de klant in. Vul bovenaan het standaard callerID in en vink bij de nummers die gebruikt mogen worden voor uitgaande nummerweergave de optie "gebruik als callerid" aan. Het nummer dat je gaat gebruiken voor het doorschakelbellen-nummer mag niet als uitgaande nummerweergave worden gebruikt.

image-20250703-142017.png

Tabblad Selectie regels

Dit tabblad kan leeg blijven voor de basisconfiguratie van een trunk.

Configuratie is afgerond

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen is het configureren van de SIP Trunk in Xelion en FLUX voltooid.

Hardware en randapparatuur

Telefoonaansluitingen

Bij het aansluiten van telefoons is het volgende van belang:

  • Bij gebruik van PoE (Power over Ethernet) moeten in het netwerk van de Eindgebruiker voldoende PoE switches aanwezig zijn

  • Bij telefoons met een ingebouwde switch, kan de ethernet aansluiting gedeeld worden met de PC, er is dan geen aparte ethernet aansluiting voor de telefoon nodig

  • Als de PC een 1GB verbinding nodig heeft, moet er op gelet worden dat de switch op de telefoon dit ondersteunt en de snelheid daadwerkelijk aankan

  • Bij aparte ethernet-aansluitingen moeten op de switch voldoende aansluitingen beschikbaar zijn

  • Voor toestellen zonder PoE moeten ook voldoende 230V aansluitpunten zijn

Randapparatuur

Het Xelion Phone System is in staat te communiceren met toestellen die voldoen aan de SIP-standaard. Xelion is niet aansprakelijk voor interoperabiliteitsproblemen die zich mogelijk voordoen tussen niet door Xelion geadviseerde hardware. Er zijn geen garanties over de goede werking van fax verbindingen over G711. Voor het emuleren van een fax verbinding wordt het T.38 protocol gebruikt.

Interoperabiliteit

Xelion biedt ondersteuning aan voor diverse fabrikanten van vaste telefoontoestellen. Onderstaande interopabiliteitlijst die in deze dienstbeschrijving is opgenomen is de verantwoordelijkheid van Xelion. Flux is niet verantwoordelijk voor het, dan wel niet, ondersteunen van onderstaande telefoontoestellen.

Security & Updates

Resellers of door hen ingehuurde partners dienen bij het inrichten, activeren en beheren van Xelion Phone System software een aantal security maatregelen te treffen om daarmee onrechtmatig gebruik door derden te voorkomen.

Gebruik van sterke wachtwoorden

Indien wachtwoorden ingesteld of gewijzigd moeten worden is het de verantwoordelijkheid van Reseller dat dit altijd sterke, moeilijk te kraken wachtwoorden zijn (d.w.z. minimaal 8 tekens, combinatie letters/cijfers/symbolen, geen voor de hand liggende informatie enz.).

Inrichten van de server

Xelion is verantwoordelijk voor het inrichten van de server. Reseller dient met het volgende rekening te houden:

  • SNMP is actief en wordt beheerd door Xelion

  • SSL certificaten mogen worden uitgebreid, doch met behoud van het Xelion domein

  • Aanpassen van het beheerder wachtwoord is toegestaan, echter de beheerder Xelion account dient onveranderd te blijven

Alle wijzigingen die op de GUI worden gemaakt zijn voor verantwoordelijkheid van de Reseller of de eindgebruiker onder wiens verantwoordelijkheid dit geschiedt. Als IP-toegang afgeschermd moet worden naar de Xelion servers toe is het mogelijk hiervoor een change request in te dienen bij Xelion Support die de werkzaamheden als onderdeel van de dienstverlening uitvoert.

Configureren van tenants

Bij het instellen van Xelion Phone System tenants dienen de volgende richtlijnen te worden gevolgd:

  • Tenants kennen geen default wachtwoorden en zijn ook niet toegankelijk als die niet wachtwoorden expliciet worden ingesteld

  • Voor de registratie van randapparatuur die wordt aangesloten worden de door Xelion Phone System gegenereerde wachtwoorden gebruikt

  • Voor softphone en apps dient behalve een usernaam ook een wachtwoord worden geconfigureerd

  • Deactiveren van direct IP calling op bureautoestellen

  • Het gebruik van TFTP wordt sterk ontraden. Indien dit protocol wordt gebruikt dan is white-listen van alle IP-adressen van de bureautoestellen die op Xelion Phone System zijn aangesloten verplicht

  • Back-ups alleen wegschrijven naar een beveiligde omgeving.

Versiebeheer / Updates

De verantwoordelijkheid voor het updaten van de server ligt bij Xelion. Xelion meld ons wanneer servers worden geüpdatet. Via de Flux Statuspagina wordt je op de hoogte gehouden van eventuele updates.

Orderproces

Voordat je Xelion mag verkopen, is het van belang om je organisatie zowel commercieel als technisch te laten trainen door Xelion.

Xelion Academy

Xelion geeft geregeld technische en commerciële trainingen. Flux kan hierin faciliteren door partners aan te laten sluiten bj één van onderstaande trainingen. Daarnaast geeft Xelion voor partners jaarlijks meerdere webinars en organiseren ze een partner evenement zodat je op de hoogte kan blijven van alle ontwikkelingen rondom de Xelion telefooncentrale.

Commerciële Xelion training

Geregeld biedt Xelion in Delft commerciële trainingen aan. Tijdens deze sessie deelt Xelion haar kennis waarbij je beter onder de knie krijgt wat Xelion voor jouw klant kan betekenen. Deze training is een must voor iedereen die kennis wil maken met Xelion of de kennis wil opfrissen. We raden aan om jaarlijks deze training bij te wonen in verband met de wijzigingen en toevoegingen die Xelion in een rap tempo lanceert.

Technische Xelion training

Naast de commerciële training biedt Flux ook de mogelijkheid om bij Xelion een technische Xelion training te volgen. Deze betaalde training geeft een in-dept beeld van Xelion waarbij je tijdens de training ook nog eens zelf aan de slag gaat met de Xelion centrale. Deze training is met name gericht op engineers, project-engineers en helpdesk medewerker die kennis en kunde nodig hebben voor het installeren, opleveren en het bieden van service en ondersteuning op Xelion.

Looptijd abonnement

Flux kent geen looptijd voor gebruikerslicenties. Gebruikerslicenties zijn per direct opzegbaar.

Bestelproces

In onderstaande beschrijving gaan we er van uit dat je al bekend bent met het bestellen van Xelion en dat je al toegang hebt gekregen tot de Flux-Xelion Park Manager. Indien je geen toegang hebt tot de Park Manager zal Flux deze altijd eerst verstrekken. Dit bevordert het leverproces en heb je als partner meer inzicht en controle over je tenants.

Nieuwe tenant bestellen

Je dient een ticket in via 
met het verzoek om een nieuwe tenant te bestellen. Hierbij geef je de volgende gegevens op:

Input

Waarden

Naam Partner

Naam zoals bekend in FLUX

Contactpersoon partner (e-mail adres)

Hier sturen we de bevestiging naar toe zodra de tenant is opgeleverd en gekoppeld aan de Park Manager

Partner certified Xelion engineer

Is er iemand binnen jouw organisatie Xelion getraind?

Naam klant en FLUX account_id

Deze gegevens hanteren we voor de naam van de tenant

Aantal licenties nodig

We koppelen dan het aantal licentie dat nodig is

Zodra bovenstaande door Flux is afgerond, ontvang je een e-mail en is de tenant zichtbaar in jouw Park Manager.

Lege tenants toewijzen aan Park Manager

Het is mogelijk in combinatie met Xelion om lege tenants toe te wijzen aan de Park Manager. Dit betekent dat je altijd een tenant tot je beschikking hebt om in te zetten op het moment dat jij dat wil. Indien je hier gebruik van wil maken dien je dit kenbaar te maken via FluxWLS Support. Het toewijzen van lege tenants is een handmatige actie. Dit betekent dat Flux niet standaard het aantal lege tenants aanvult.

Wijzigen gebruikerslicenties

Partner kan 24x7 gebruikerslicenties wijzigen op bestaande tenants.

Tenant opzeggen

Wil je de gehele tenant opzeggen, dan is dat mogelijk via Flux door een supportticket aan te maken. Vergeet niet zelf de gebruikerslicenties stop te zetten om onnodige kosten te voorkomen.

Facturatie

Flux factureert Xelion altijd volgens het “Per User” facturatiemodel. Dit betekent dat er geen eenmalige setupkosten in rekening brengt en ook geen maandelijkse hosting/tenant-kosten factureert voor de toegekende tenants. Facturatie gebeurt per maand op basis van het maximaal aantal geactiveerde gebruikerlicenties over de afgelopen maand. Facturatie vindt dus achteraf plaats op basis van PAYG (Pay As You Go).

Extra informatie

Netwerkstatus

Flux biedt partners de mogelijkheid om per e-mail op de hoogte gehouden te worden van verstoringen en aankomende updates. Via https://www.clouddistributie.nl/status-xelion-systemen/ kun je jezelf abonneren door op de subscribe button te klikken en je e-mail adres achter te laten. Op deze manier wordt je automatisch op de hoogte gehouden van alle storingen en uiteraard melden wij ook zodra de verstoring is opgelost.

Xelion Partner portal

Xelion heeft voor partners een partnerportal in het leven geroepen waar je jezelf persoonlijk voor kan aanmelden. Via de volgende link kan je een verzoek tot toegang bij Xelion indienen waarna Xelion je spoedig toegang zal verlenen. https://portal.xelion.com/nl/

Via dit portaal kan je zo wel technische als commerciële informatie vinden en kan je software releases downloaden om je eigen tenant te upgraden.




    • Related Articles

    • Sim kaarten na maart 2021; Handleiding Vast Mobiel VaMo instellingen

      Bij het maken van deze handleiding hebben wij het doel voor ogen gehad dat je na het lezen ervan snel door hebt hoe Cloud Mobiel in Flux kan worden besteld en geconfigureerd zodat je optimaal gebruik kunt maken van de dienst zoals wij je deze ...
    • Dienstbeschrijving Flux Cloud - 3CX

      Inleiding De 3CX VoIP telefonieoplossing is een op software gebaseerd telefoonsysteem waarin Vast, Mobiel en UC volledig zijn geïntegreerd waardoor je zelf bepaald wanneer, hoe en via welk device je bereikbaar wilt zijn. Deze oplossing is daarbij ...
    • GEBRUIKERSHANDLEIDING Dstny UCaaS Vast-mobiel Basis

      GEBRUIKERSHANDLEIDING Dstny UCaaS Vast-mobiel Vast-mobiel integratie Vast-mobiel integratie, ook wel bekend als VaMo, is dé manier om functionaliteiten van vaste telefonie te integreren met mobiele telefonie. Dit betekent dat jij met je smartphone ...
    • Dienstbeschrijving - SIP Trunk

      Dienstbeschrijving - SIP Trunk Fluxcloud is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Als één van de belangrijkste bouwstenen levert ...
    • Dienstbeschrijving - Teams Phone Mobile

      Inleiding In een wereld waarin flexibiliteit, bereikbaarheid en efficiënt samenwerken centraal staan, biedt Microsoft met Teams Phone Mobile een innovatieve oplossing voor moderne communicatie. Deze dienst integreert vaste en mobiele telefonie ...