Ziggo Zakelijk Coax dienstbeschrijving | Internet via kabel

Dienstbeschrijving - Ziggo Zakelijk Coax

FLux maakt gebruik van een Ziggo aanbod via het coaxnetwerk zakelijk internet aan te bieden. Dit netwerk is oorspronkelijk aangelegd voor kabeltelevisie, maar is in de loop van de jaren doorontwikkeld zodat er ook hoge snelheden voor internet mogelijk zijn. Coax staat voor coaxiale kabel: een kabel die bestaat uit een koperen kern met daaromheen isolatie en een afschermende mantel. Hierdoor is de kabel goed beschermd tegen storingen en kan hij grote hoeveelheden data betrouwbaar doorgeven.

Het Coax-netwerk is opgebouwd uit een combinatie van glasvezel en coax. Vanuit de centrale loopt er glasvezel naar wijkkasten, waar het signaal wordt omgezet en verder via coax de woningen in gaat. Op locatie sluit je je modem en tv-ontvanger rechtstreeks aan op de coax-aansluiting in de muur (AOP). Vanuit het modem wordt internet beschikbaar gesteld en is het mogelijk om je huidige infrastructuur op aan te sluiten.

Dankzij deze hybride opbouw (glasvezel in de backbone, coax voor het laatste stuk naar de klantlocatie) kan Ziggo hoge internetsnelheden leveren zonder dat overal glasvezel tot in de woning hoeft te worden aangelegd. Zo combineert het netwerk betrouwbaarheid met flexibiliteit.

Technische beschrijving

Een zakelijke aansluiting op het coaxnetwerk van Ziggo maakt gebruik van hetzelfde HFC-netwerk (Hybrid Fiber Coax) als particuliere aansluitingen, maar is ingericht op hogere betrouwbaarheid en performance. Het signaal loopt via glasvezel tot aan de wijkcentrale of optische node. Vanaf daar wordt het signaal gedistribueerd via coax naar de zakelijke locatie.

Voor internettoegang wordt gebruikgemaakt van DOCSIS (Data Over Cable Service Interface Specification). Op dit moment draait Ziggo zakelijk op DOCSIS 3.1, waarmee downstream- en upstreamkanalen gebundeld worden. Dit levert hogere snelheden en een lagere latency op dan de oudere DOCSIS-versies. Het modem (CMTS-client) bij de klant maakt verbinding met de Cable Modem Termination System (CMTS) in de centrale. De CMTS regelt onder meer frequentietoewijzing, bandbreedtebeheer en QoS.

Zakelijke aansluitingen kunnen worden uitgerust met aanvullende opties, zoals statische IPv4-adressen, IPv6-prefixen en een SLA.

In de praktijk betekent dit dat een zakelijke coaxverbinding niet alleen internet en telefonie levert, maar ook geschikt is om VPN’s, VoIP of bedrijfskritische cloudapplicaties betrouwbaar te ondersteunen.

Kenmerken Coax

Aansluitpunt (OAP)

Een AOP (Abonnee Overname Punt) is het officiële scheidingspunt tussen het Ziggo-netwerk en de binnenhuisinstallatie van de klant. Dit is meestal de hoofdaansluiting waar de coaxkabel het pand binnenkomt. Vanaf dit punt is de bekabeling en apparatuur achter het AOP de verantwoordelijkheid van de klant, terwijl alles tot en met het AOP onder beheer van Ziggo valt.

Technisch gezien is het AOP ontworpen om storingen en instraling (ruis van buitenaf) te minimaliseren. Het fungeert als overgangspunt waar de inkomende coaxkabel wordt aangesloten op een connector die geschikt is voor modems. Moderne AOP’s zijn vaak voorzien van een galvanische scheiding om ongewenste spanningen en storingen tussen netwerk en bedrijfsinstallatie te voorkomen.

Beschikbaarheid AOP

Flux levert diensten uitsluitend op locaties waar een werkend Abonnee Overname Punt (AOP) aanwezig is. Het AOP vormt de fysieke scheiding tussen het Ziggo-netwerk en de interne bekabeling van de klant. Indien er op de betreffende locatie geen AOP beschikbaar is, kan Flux geen aansluiting realiseren en vindt er geen aanleg van een AOP plaats. Levering is daarmee alleen mogelijk op adressen die reeds zijn voorzien van een AOP.

Aanleggen AOP

Is er nog geen AOP aanwezig op uw locatie? Dan kan dit eenvoudig worden aangevraagd via http://mijnaansluiting.nl. Zodra een nieuwe verbinding is aangelegd, kan Flux de gewenste diensten leveren. Op deze manier bent u verzekerd van een stabiele en betrouwbare aansluiting op de snelst mogelijke manier.

Lokale bekabeling

Lokale bekabeling maakt geen onderdeel uit van de installatie en is in alle gevallen uitgesloten van enige service of garantie in het kader van de Service Level Agreement dat in dit document wordt besproken.

Product

Ziggo levert naast verschillende product snelheden, looptijden en verschillende extra opties die als add-on kunnen worden gekozen over 2 verschillende producten, namelijk een basic en een Plus verbinding.

Kenmerk

Coax Basic

Coax Plus

Access

COAX - inclusief Internet

COAX - inclusief Internet

Apparatuur

Modem + Ethernet Router

Modem + Ethernet Router

IP-adres

1 vast IPv4 adres

1 vast IPv4 adres

SLA

Reactive management, support window Office hours (Mon-Fri 8:00 –18:00), Best effort recovery

Reactive management, support window Office hours (Mon –Fri 8:00 -18:00), Next Business Day (NBD) recovery

Management

Ethernet Router

Ethernet Router + 4G Back-up

Ondersteunde protocollen

Static, BGP of geen

Static, BGP of geen

SLA

Ziggo biedt bij Basic of Plus andere SLA aan waarbij de Plus variant logischerwijs een betere SLA krijgt.

Het is ook mogelijk om het SLA één stap uit te breiden. In het hoofdstuk Add-Ons wordt hier verder op ingegaan.

4G Back-up

Het Plus-abonnement biedt standaard 4G back-up. De geleverde router van Ziggo biedt ruimte voor een simkaartslot, zonder externe antennes. De geleverde simkaart biedt unlimited datagebruik in geval van een verstoring van de primaire verbinding op basis van best effort dekking en dienstverlening.

4G Back-up behoudt het primaire IP-adres in het geval van een verstoring van de primaire lijn en zal ook automatisch terugschakelen wanneer de lijn is hersteld.

Class of Service

Coax wordt enkel geleverd met een Class of Service op basis van Economy en is altijd Point-to-Multipoint.

Prioriteit

Doelwaarde Economy (1:40+)

Prioriteit L2Qos

0

Throughput

Geen

Delay

Geen

Jitter

Geen

Loss

< 1%

Bandbreedte

Flux levert op Coax verbindingen met diverse bandbreedtes tot maximaal 1Gbit/s waarbij 1 EVC wordt geleverd met 1 EVC.

Ziggo Zakelijk Coax

Economy (1:40+)

200Mbit / 400Mbit

600Mbit / 600Mbit

1000Mbit / 100Mbit

Looptijden

Ziggo Coax is aan te schaffen voor 12 of 36 maanden.

Routering

Ziggo levert standaard op basis van Routed IP. In geval van Routed IP ontvangt Eindklant van Ziggo een blok met een aantal publieke IPv4-adressen (subnet) welke Eindklant kan gebruiken. Uit het aan de klant toegewezen subnet wordt er 1 IP-adres op de LAN poort van de router van Ziggo geplaatst en deze dient als default gateway door Eindklant te worden geconfigureerd op randapparatuur van Eindklant. Daarnaast worden het eerste IP-adres (subnet ID) en het laatste IP-adres (broadcast adres) van een subnet door Leverancier gebruikt voor netwerk doeleinden.

De resterende publieke IP-adressen (1 bij een standaard meegeleverd blok van 4 IPv4-adressen) van het subnet zijn beschikbaar voor de randapparatuur (firewall, PC of server) van Eindklant. Via deze publieke adressen kan Eindklant het internet bereiken en op deze IP-adressen is Eindklant ook direct bereikbaar vanuit het internet.

Het aantal door Eindklant te gebruiken IPv4-adressen in een blok met meer dan 4 IP-adressen wordt beschreven in paragraaf Extra IP-adressen. In geval van een uitbreiding van het aantal publieke IP-adressen ontvangt Eindklant een volledig nieuw aaneengesloten blok ter vervanging van het in gebruik zijnde blok.

NAT/DHCP

Indien het onwenselijk voor Eindklant is om randapparatuur te configureren en het niet noodzakelijk is dat aangesloten randapparatuur vanuit het internet bereikbaar is, kan Ziggo op verzoek van Eindklant of Carrier leveren op basis van NAT/DHCP.

Met deze optie krijgt de op de router van Leverancier aangesloten randapparatuur automatisch één (1) privé IP-adres via DHCP. Middels Network Address Translation (NAT) zorgt de router van Ziggo dat aangesloten randapparatuur van Eindklant bij het internet kan, maar dat deze randapparatuur niet bereikbaar is vanuit het internet. NAT acteert als een vertaler tussen het internet en het netwerk van Eindklant, waarbij het internet wordt beschouwd als het “publieke” gedeelte van het netwerk.

In geval van zowel Routed IP als van NAT is het voor de veiligheid essentieel dat Eindklant een firewall of router met firewall functionaliteit plaatst tussen router van Ziggo en het netwerk van Eindklant.

Internet

In tegenstelling tot zakelijk internet van alle andere netwerkleveranciers, waar Flux zelf internetontsluiting en IP-adressen levert, is dat bij Coax anders. Ziggo Zakelijk zorgt zelf voor de toewijzing van IP-adressen. De IP-adressen blijven ten alle tijden eigendom van Ziggo Zakelijk.

Het wijzigen van een toegewezen IP-adres is niet mogelijk.

Open Internet

Open Internet is gebaseerd op netneutraliteit. Ziggo Zakelijk mag geen prioriteit voor bepaalde verbindingen of verkeerstromen garanderen op internetverbindingen, omdat door wetgeving is bepaald dat alle verkeer op het internet en het interne netwerk van de Internet Service Provider (ISP) gelijk behandeld moet worden (netneutraliteit) en er dus geen Quality of Service mechanisme beschikbaar is. Quality of Service markeringen worden op het publieke internet genegeerd of zelfs verwijderd. Eindklant is zelf verantwoordelijk voor veiligheidsmaatregelen op internetverbindingen.

DDOS protectie

Op Ziggo Internet wordt geen DDOS-protectie geleverd. De IP-adressen worden door Ziggo verstrekt en is geen Flux dienstverlening.

IP-adressen

Eindklant krijgt IP-adressen toegewezen door Ziggo. Er wordt altijd één vast IP-adres geleverd op basis van DHCP.

In onderstaande tabel worden de kenmerken van de IP-adressen genoemd.

Kenmerk

Opmerking

1 statisch IPv4 IP-adres

Er worden vier (4) statische publieke IP-adressen geleverd. Leverancier levert dit als een /30 subnet bij Routed IP en bij NAT wordt dit een /32 subnet. Hiervan is één (1) IP adres vrij door Eindklant te gebruiken. Voor IPv4 moet Eindklant zelf het toegewezen vaste IPv4 adres alsmede DNS en default gateway adres configureren in de aangesloten systemen of apparatuur van Eindklant (is niet nodig wanneer je bij de initiële bestelling een subnet bestelt).

IPv6 /56

Eindklant krijgt op verzoek naast IPv4 de beschikking over meerdere IPv6 adressen (dual stack). Het subnet dat Eindklant ontvangt is een /56 (COAX aansluiting).

Extra IP-adressen

Het is mogelijk om één set extra IP-adressen te bestellen. Je ontvangt een /29 (Subnet van 8 IP-adressen). Het is niet mogelijk om meerdere subnetten te bestellen.

Als de behoefte groter is dan wijzen we je op één van de andere vaste netwerken die Flux in haar portfolio aanbiedt.

Voor IPv4 moet de Eindklant zelf de toegewezen vaste IPv4 adressen alsmede DNS en default gateway adres configureren in de aangesloten systemen of router van Eindklant.

Ziggo levert IP-adressen altijd aansluitend uit. Wanneer er op een later moment een extra subnet wordt besteld, zal ook je primaire IP-adres(blok) veranderen! Kies je voor een /29 blok, dan krijg je 5 bruikbare IP-adressen!

DNS (Domain Name System) service

DNS is het mechanisme waarmee domeinnamen of logische namen gekoppeld worden aan een IP-adres. Standaard DNS service maakt het opzoeken van een IP-adres dat bij een domeinnaam hoort mogelijk. Eindklant kan gebruik maken van DNS Resolver server van Ziggo.

Ziggo maakt gebruik van Primary en Secondary DNS-service om betrouwbaarheid en redundantie te bieden aan Eindklant.

  • IPv4 Primary DNS

  • IPv4 Secondary DNS

  • IPv6 Primary DNS

  • IPv6 Secondary DNS

Apparatuur

CPE

Bij een single-tenant opstelling wordt na de API een Modem van type MV2+ geïnstalleerd. Dit is een modem van Liberty Global / Sagemcom die uitsluitend wordt gebruikt als Docsis-to-Ethernet converter.

Hierna wordt een CPE geïnstalleerd van Ekinops, type One 521. Deze router heeft een ingebouwd SIM-slot voor de Premium dienstverlening.

De router is een door Ziggo Zakelijk managed CPE die enkel internet functionaliteit biedt. Vanuit de router worden een of meerdere ethernet-poorten gebruikt voor koppeling naar apparatuur van Eindklant.

De beheerde router is geen firewall.

image-20250923-071706.png

Eigen apparatuur

Ziggo levert standaard routed internet, wat betekent dat er een publiek IP ter beschikking wordt gesteld dat niet door een NAT-laag gaat. Dit is al “doorgeefluik-modus”. Dit betekent dat achter het Ekinops modem van Ziggo, (eigen) hardware (router/firewall) geplaatst dient te worden dat rechtstreeks het WAN-IP-adres van de lijn gebruikt. Port-forwarding of andere zaken zijn dus niet van toepassing voor dit product.

Verwijder het Ekinops-modem van Ziggo Zakelijk niet! Dit is essentieel voor de werking van internet op locatie.

Add-ons

Coax biedt een aantal add-ons bovenop de standaard dienstverlening. deze zijn:

Add-ons

Omschrijving

Subnet van 8 IP-adressen

Een blok van 8 IPv4-adressen waarvan 5 vrij bruikbaar zijn voor de klant.

SLA NBD

Reactief beheer, ondersteuningsvenster Kantooruren (ma - vr 8:00 - 18:00), Herstel volgende werkdag (NBD) (enkel optioneel beschikbaar voor Coax Basic).

SLA 8x5

Reactief beheer, ondersteuningsvenster Winkeltijden (ma - zo 8:00-22:00), 8 uur herstel (optioneel beschikbaar voor Coax Plus alleen).

Service Level Agreement

Indien de verbinding tussen de local loop en het ISP domein wel beschikbaar is maar niet voldoet aan de specificaties zoals deze in de overeenkomst / op het aanvraagformulier van de verbinding zijn gespecificeerd dan gelden dezelfde reactietijden als bij storingen.

De hersteltijd neemt in dit geval toe. Hierbij wordt het beleid gehanteerd, dat beschikbaarheid en stabiliteit van de verbinding prioriteit heeft. De service levels die horen bij Ziggo Zakelijk Coax-verbindingen zijn.

Beheervorm

Bij reactief beheer wordt het incidentproces (vastleggen, analyseren en opheffen van storingen) gestart nadat Flux een storing (incident) heeft gemeld.

Houd rekening dat onderstaande SLA’s van toepassing zijn op het moment dat Flux een melding bij Ziggo Zakelijk heeft gedaan:

Beheervorm

Responstijd

Support window

Functiehersteltijd voor dienstverlening op de CPE’s en infrastructuur (na analyse)

Reactief

60 miuten (reactief)

Kantoortijden

  • Binnen 8 uur

  • Next Business Day (indien SLA NBD)

Bovengenoemde parameters worden als volgt toegepast, afhankelijk van de overeengekomen servicelevels:

Omschrijving

Reactief beheer

Monitoring

Continu: 24x7

Incidentmanagement tijdens Support Window

Reactief

Automatische foutlogging en proactieve incident management triggering

Geen. Alleen foutlogging na melding door Flux

Aanname van Storingen binnen Support Window

Responstijd in geval van melding door Flux

90% binnen overeengekomen responstijd

Analyse van Storingen binnen Support Window

Analysetijd van Storingen

  • 90% binnen 1 uur

  • 99% binnen 2 uur

  • 1% niet nader te bepalen i.v.m. mogelijke complexiteit incident.

Opheffen van Storingen binnen Support Window (Time to Repair, na Analyse van het incident)

CPE’s en verbindingen van Ziggo Zakelijk

  • 90% binnen overeengekomen Functiehersteltijd

  • 99% binnen 2* overeengekomen Functiehersteltijd

Beschikbaarheid

Voor individuele verbindingen wordt de Beschikbaarheid bepaald door het gekozen SLA.

Hieronder staan de verschillende KPI’s beschreven:
De beschikbaarheid wordt gemeten over de tijd dat de dienst beschikbaar zou moeten zijn volgens het gekozen support window (kantoortijden of etmaal). Het beschikbaarheidspercentage wordt aangegeven in onderstaande tabellen.

  • Een ongelijk beschikbaarheidspercentage, maar een gelijke Support Window (beide mogelijkheden o.b.v. Support Window Kantoortijden) betekent dat de werkelijke beschikbaarheid in aantal uren per jaar hoger is bij de keuze voor Functiehersteltijd 8 uur dan bij keuze voor Functiehersteltijd NBD (Next Business Day).

  • Een ongelijk beschikbaarheidspercentage, maar een gelijke Support Window en gelijke Functiehersteltijd betekent dat de werkelijke beschikbaarheid in aantal uren per jaar hoger is bij de keuze voor de infrastructuur met het hogere percentage dan bij keuze voor de infrastructuur met het lagere beschikbaarheidspercentage.

Voor Coax-infrastructuur in combinatie met een Coax Basic abonnement gelden de volgende Beschikbaarheden:

Norm Functiehersteltijd CPE's en Infrastructuur

Beschikbaarheid op Jaarbasis

Support Window Kantoortijden, Functiehersteltijd NBD

99,60%

Voor Coax Plus abonnementen gelden de volgende beschikbaarheden:

Voor Coax Plus, in combinatie met een back-up in de vorm van een tweede verbinding of mobiele back-up, geleverd door Ziggo Zakelijk, kan Eindklant de Beschikbaarheid van de Dienst verhogen. Hierbij wordt separaat van de primaire verbinding gebruik gemaakt van een tweede verbinding die op dezelfde CPE wordt aangesloten, of er wordt gebruik gemaakt van mobiele back-up waarbij een simkaart wordt bijgeplaatst in dezelfde CPE.

Voor de aansluiting van Locaties met back-up geldt voor het service level op de CPE het volgende Service Level voor de end-to-end connectivity. Voor Coax-infrastructuur voorzien van back-up geldende volgende Beschikbaarheden:

Norm Functiehersteltijd CPE's en Infrastructuur

Beschikbaarheid op Jaarbasis

Support Window Kantoortijden, Functiehersteltijd NBD

99,80%

Support Window Kantoortijden, Functiehersteltijd 8 uur

99,90%

Bandbreedte

De bandbreedte is een percentage van de toegangsbandbreedte

Type verbinding

Typische waarde

Coax Basic en Plus

Coax: In meer dan 90% van de tijd is meer dan 60% van de doorvoercapaciteit beschikbaar

Bovenstaande beschikbaarheid, responstijd en hersteltijd is/zijn niet van toepassing:

  • In het geval van Force Majeur (overmacht).

  • Wanneer een probleem of storing zich voordoet als gevolg van handelen door een eindklant.

  • Het niet beschikbaar zijn van de eindklant wanneer Flux verzoekt om assistentie van de eindgebruiker bij het vaststellen of isoleren van het probleem of de storing.

Levering

Nieuw

Flux levert Ziggo Zakelijk Coax enkel op een vrije en volledig aangelegde/afgemonteerde verbinding. De beschikbaarheid wordt per locatie aangegeven door Ziggo Zakelijk.

Geen coax aansluiting aanwezig? vraag dan een Coax aansluiting aan via https://www.mijnaansluiting.nl/home

Migratie

Ziggo Zakelijk kent geen migratietraject voor Coax. Dit betekent dat in alle gevallen een nieuwe verbinding wordt opgeleverd.

Indien op aanvraag locatie al een Coax abonnement actief is, kan Ziggo de lijn tijdelijk splitsen. Op de AOP wordt een splitter geplaatst waardoor tijdelijk 2 verbindingen op één Coax aansluiting kunnen worden gebruikt.

Ziggo Zakelijk voert dit enkel uit wanneer er een opzegging loopt op de huidige verbinding.

Dit betekent dat meerdere huurders op één AOP niet worden ondersteund als permanente toepassing.

Opzeggen

Een contract kan worden opgezegd vanaf 3 maanden vóór de einddatum van het individuele contract op de verbinding. Eerder opzeggen is helaas niet mogelijk.

Wanneer je minder dan één maand van tevoren opzegt, geldt er een opzegtermijn van één maand. Hierdoor kan het voorkomen dat de contractperiode automatisch wordt verlengd en de einddatum iets later valt dan oorspronkelijk gepland.

Retourneren hardware

De hardware dient geretourneerd te worden. Bij een opzegging wordt een een project door Ziggo opgestart om de verbinding op te heffen. De gekoppelde projectmanager zal in overleg met de opgegeven contactpersoon in overleg of de hardware geretourneerd moeten worden of wordt opgehaald.

    • Related Articles

    • Connectivity - Levertijden DSL Glasvezel Coax

      Elke netwerkleverancier hanteert andere voorwaarden voor wat betreft levertijden. Hieronder wordt een overzicht geschetst zoals door de netwerkleverancier aangegeven. Let op dat deze levertijden gelden zodra je via Flux de order inlegt bij de ...
    • Dienstbeschrijving Xelion

      Dienstbeschrijving Xelion Xelion is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Dit document beschrijft de mogelijkheden voor Xelion. Met ...
    • Dienstbeschrijving - Odido Business - 5G Internet

      5G Internet voor Bedrijven met Odido Met 5G Internet (zonder modem) van Odido krijg je, in combinatie met je eigen modem en router, toegang tot internet voor de medewerkers van je bedrijf. Deze internetverbinding leveren we via het razendsnelle ...
    • Dienstbeschrijving Flux Internet DSL

      Dienstbeschrijving Flux Internet DSL Fluxcloud is een toonaangevende Europese speler als het gaat om Telecomdienstverlening en het in de markt zetten van innovatieve dienstverlening voor de zakelijke markt. Dit document beschrijft de mogelijkheden ...
    • Dienstbeschrijving Flux Cloud - 3CX

      Inleiding De 3CX VoIP telefonieoplossing is een op software gebaseerd telefoonsysteem waarin Vast, Mobiel en UC volledig zijn geïntegreerd waardoor je zelf bepaald wanneer, hoe en via welk device je bereikbaar wilt zijn. Deze oplossing is daarbij ...