Cloud Distributie levert via de Flux portal verschillende typen telefoonnummers aan partners. Flux voorziet in zowel nieuwe nummers als het faciliteren van porteringen van andere operators naar het Flux platform. In deze beschrijving zal hier verder op worden ingegaan.
Cloud Distributie is een Nederlandse telecom operator. Dit betekent dat Cloud Distributie via een operatorcode vaste nummers kan leveren, namelijk via MOTT. Via deze code host Flux nummers op eigen platform.
Via FLUX kan je nummers aanschaffen dan wel nummerbehoud aanvragen. Daarnaast biedt FLUX de mogelijkheid om nummers te hosten die door de ACM worden uitgegeven aan eindgebruikers. Via FLUX voldoet Cloud Distributie aan de wettelijk gestelde eisen rondom het leveren en porteren van nummers.
Naast vaste nummers biedt Flux ook mobiele telefonie via eigen platform en coincode MOMO.
Flux levert de volgende nummers
Geografische nummers
088-nummers
085-nummers
084-en 087- persoonlijke assistentdiensten nummer
0800 gratis servicenummers
090x premium rate servicenummers
Buitenlands geografische nummers
Mobiele nummers
Hieronder volgt een uitleg per verschillend nummertype.
Geografische nummers zijn verdeeld over 141 regio’s. Eindhoven gebruikt bijvoorbeeld 040-nummers. Telefoonnummers op Texel beginnen met 0222. ‘040’ en ‘0222’ zijn netnummers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bepaalt welk netnummer voor welk gebied wordt gebruikt. De ACM let erop of dat inderdaad gebeurt.
Verhuist een gebruiker van het nummer naar een andere netnummerregio, dan dient het nummer te worden teruggegeven en een ander nummer te worden afgenomen.
Een 088-nummerblok is een zakelijk telefoonnummer zonder geografische aanduiding. Dit wil zeggen dat dit niet binnen een bepaald netnummer valt. Een netnummer associeer je met een bepaalde regio zoals 020 in Amsterdam en 010 in Rotterdam. 088-nummers worden gebruikt door bedrijven die landelijk of internationaal opereren. 088-nummers worden altijd per 100 afgenomen via de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en kunnen door Flux worden gehost.
Een 085-nummer is, net als een 088-nummerblok, een telefoonnummer zonder geografische aanduiding. In de basis lijkt een 085-nummer op bovengenoemde 088-nummers. Het verschil is dat deze nummers niet door de ACM worden toegekend. Deze nummers zijn uitermate geschikt voor kleinere bedrijven die landelijk of internationaal opereren en geen regionale uitstraling willen hebben. 085-nummers worden door Flux uit voorraad geleverd.
De 084- en 087-nummers zijn niet aan een vaste locatie gebonden. 084 en 087 worden vaak gebruikt voor persoonlijke assistentdiensten. Bijvoorbeeld een e-fax. De kosten voor het bellen kunnen hoger zijn dan voor het bellen naar een vast telefoonnummer. Door de onduidelijkheid in tarieven heeft Cloud Distributie er voor gekozen om deze nummers niet aan te bieden.
Een 0800-nummer is het enige type nummer dat gratis kan worden gebeld. Het nummer komt betrouwbaar, professioneel en klantvriendelijk over . Daarnaast biedt het de indruk dat het bedrijf achter het nummer landelijk aanwezig is. Als nummerhouder betaal je wel kosten voor inkomende gesprekken. In veel gevallen is een ander nummer net zo gemakkelijk.
Een 0900-nummer is net als een 0800-nummer en zogenaamd servicenummer. 0900-nummers zijn bedoeld voor serieuze informatie. Ook mag je een gratis klantenservice aanbieden. 0900-nummers mogen niet worden gebruikt voor amusement, sekslijnen, betaalde doorschakeldiensten of betaaldiensten.
De kosten van een 0900 nummer zijn aan strikte regels gebonden. Gebruikt een organisatie het 0900-nummer als helpdesk voor bestaande klanten, dan mag je hiervoor geen tarief rekenen. Gebruik je het nummer voor nieuwe klanten, dan geldt een maximum tarief van € 1,40 per gesprek of € 0,90 per minuut. Een bedrijf mag altijd een lager tarief hanteren voor het 0900 nummer. Het bedrijf bepaalt zelf of het kiest voor een tarief per gesprek of een tarief per minuut.
Het aanvragen van 0900-nummers verloopt via de ACM waarna Flux het nummer voor een nummerhouder kan hosten.
Een internationaal telefoonnummer aanvragen is maatwerk en daarbij gaat Flux in de basis ervan uit dat er een nieuw nummer wordt aangevraagd. Dit heeft er mee te maken dat elk land zijn eigen regels hanteert voor het leveren, aanvragen en gebruik van nummers. Daarbij is op te merken dat het aanvragen van buitenlandse nummers steeds verder aan banden wordt gelegd waardoor het kan voorkomen dat je nummers enkel voor inkomende oproepen kan gebruiken, dat er om een vestigingsadres in het betreffende land/regio wordt gevraagd of dat het helemaal niet meer mogelijk is om een buitenlands nummer te kunnen leveren. Neem hiervoor altijd van te voren contact op met onze supportafdeling om de meest recente voorwaarden op te vragen.
Wanneer je een buitenlands telefoonnummer bij Flux afneemt wordt het nummer op een Nederlandse SIP Trunk geleverd. Dit betekent dat enkel Nederlandse hulpdiensten en servicenummers te bereiken zijn. Dit betekent als je bijvoorbeeld met een Belgisch nummer 112 belt, je de Nederlandse hulpdiensten aan de lijn krijgt. Bel je naar België betaal je de kosten voor het bellen naar een Belgisch nummer.
Nummerbehoud van Buitenlandse nummers is niet altijd mogelijk. Dit is altijd een maatwerk en is geen vast tarief voor vastgesteld. Wanner een portering van een buitenlands nummer wordt geannuleerd worden eventuele kosten in rekening gebracht bij de aanvrager. De hoogte van deze kosten zijn afhankelijk per geografische locatie.
Flux levert mobiele nummers uit eigen voorraad en levert deze via eigen operatorcode MOMO. Het bestellen van mobiele nummers is enkel mogelijk door een mobiel VAMO abonnement te bestellen (T-Mobile @Work en Hello Business op Maat valt hier niet onder).
Alle Nederlandse telecomproviders zijn verplicht om nummerbehoud te faciliteren aan haar klanten. Dit betekent dat klanten die willen veranderen van telecomprovider hun nummers mee kunnen nemen. Het porteerproces is een complex proces. Daarom maakt Flux gebruik van de diensten van PortingXS. PortingXS maakt het porteerproces makkelijker en beter inzichtelijk waardoor wij onze klanten beter van dienst kunnen zijn.
Voor het porteren van nummers zijn kosten van toepassing. De kosten voor het porteren van nummers zijn in FLUX terug te vinden in jouw servicetariefplan. Voor het porteren van nummers wordt een vast tarief berekend. Dit tarief is per nummervariant in jouw servicetariefplan terug te vinden.
Een nummer inporteren (nieuwe provider is Flux) kan worden aangevraagd via FLUX en een nummerportering kan je alleen aanvragen op een eindklant. Het invullen van de juiste klantgegeven is verplicht.
In het bestelproces ga je naar Vaste Telefonie en klik je op Porteringen. Je ziet nu het volgende overzicht.
Veld | Betekenis |
Haal klantgegevens op | Heb je je klantkaart volledig ingevuld dan kan je informatie ophalen. Ontbrekende informatie dien je aan te vullen bij verplichte velden |
Opmerkingen | Informatie invullen is optioneel en wordt gedeeld met de latende provider en kan helpen om het porteerproces te bespoedigen |
Tijdelijk telefoonnummer | Niet van toepassing bij porteren vaste nummers |
Voorgestelde datum | Vul hier je wensdatum in waarop je het nummer over zou willen laten gaan. Vanuit de latende provider ontvang je een definitieve porteerdatum of acceptatie van jouw wensdatum. In dit geval wordt de First Possible Date door de latende provider vastgezet |
Tijdnotitie | Je kan aangeven op welk tijdstip je de portering automatisch wil laten doorvoeren |
Porteren op afroep | Vink je deze optie aan dan maak je geen gebruik van de tijdnotitie en kan je op de dag van de portering de portering handmatig afroepen. Porteren op afroep is mogelijk tot 90 dagen na de First Possible Date |
Bij het porteren van nummers kan je de latende provider (donor provider) automatisch voorzien van informatie om het porteerproces te bespoedigen:
Veld | Betekenis |
Standaard | De nummerhouder is vrij van contract, heeft geen andere producten en wil zijn telefoonnummer porteren |
Vroegtijdige beëindiging | De nummerhouder heeft een contract en wil voor het einde van dit contract zijn telefoonnummer porteren. Vanuit de latende provider kan er sprake zijn van een afkoopsom |
Voortzetting | De nummerhouder wil het opgegeven nummer porteren en alle overige diensten bij de latende provider behouden |
De te porteren nummer(s) geef je in aan de rechterzijde van het porteerscherm. Daarbij kan je nog aangeven of het nummer afgeschermd dient te worden en of het nummer mag worden opgenomen in een telefoongids.
Nummers die door de ACM worden uitgegeven kunnen worden gehost door Flux. Hiervoor dien je een ACM beschikking te kunnen overleggen waarin wordt aangegeven dat je daadwerkelijk eigenaar van de nummers bent.
Nieuw uitgegeven nummers kan je niet porteren. Wanneer een servicenummer al reeds bij een operator wordt gehost, is het mogelijk om deze te porteren. Hiervoor geldt ook. Zorg dat je een ACM beschikking kan overleggen.
Voor de kosten, dan wel uitbetalingen van nummers is op te vragen bij sales.
Door de introductie van de nieuwe scenario's die je kan meegeven mag een latende provider de portering niet meer tegenhouden, mits je het juiste scenario hebt gekozen. Bereid de portering dus goed voor en kies voor het juiste scenario.
Wanneer je een portering hebt aangevraagd en je hebt gekozen om manueel de portering door te voeren, is het mogelijk om tot 90 dagen na de First Possible Date een portering door te voeren. Na 90 dagen zal de portering automatisch komen te vervallen en dien je opnieuw een porteerverzoek uit te voeren.
KPN rekent hogere tarieven voor het porteren nummer KPN nummers dan gelden voor andere lokale operatoren. Deze hogere kosten zijn van toepassing op de volgende operatorcodes van KPN:
Operatorcode |
|
BBXL | FYTS |
IND2 | NVXS |
PTT | SOLV |
TC89 | VFMB |
VOIP | XS4L |
Flux kan uit porteringen via verschillende kanalen ontvangen
PortingXS
Interne uitporteringen
Porteringen waarbij de operatorcode MOTT of MOMO hetzelfde blijft (Eindklant wisselt van partner en is een actie binnen FLUX)
Internationale uitporteringen
Partner wordt vaak per mail/ticket op de hoogte gebracht
De meeste uitporteringen vinden plaats via PortingXS. Hier worden porteringen voor nationale en mobiele porteringen in kenbaar gemaakt. Het gaat hier om telefoonnummers (Flux is in dit geval de latende provider) die naar een andere operator(code) worden geporteerd. De regel is dat porteringen binnen 48 uur op werkdagen beoordeeld worden en het proces is in grote lijnen al volgt:
PortingXS wordt actief door deskundige medewerkers bijgehouden
Het nummer of nummer reeksen worden in FLUX gecontroleerd of deze ook bij dezelfde partner zijn ondergebracht
Er wordt een mail/ticket opgesteld richting de partner die de nummers namens zijn eindklant bij Cloud Distributie afneemt. Partner dien tijdig te toetsen of de uitportering akkoord is. Hier zitten spelregels aan vast:
Mits het contract binnen 120 dagen afloopt dien je een first possible porting date aan te geven wanneer het nummer uitgeporteerd mag worden
Geef je geen first possible porting date aan wordt het verzoek voor de volgende werkdag goed gekeurd. Loopt het contract nog langer dan 120 dagen mag je code 63 gebruiken inclusief de einddatum van het contract
Er zijn echter omstandigheden waarbij een portering niet direct kan worden toegestaan. In dat geval kan het verzoek worden geblokkeerd met één van de volgende codes/blokkades zoals opgesteld door Vereniging COIN:
[22] Name/Address and telephone number do not correspond (house number, house number extension (if applicable), ZIP code)
[45] Number is not portable
[63] Within' contract.
[99] Other. Additional information must be provided
Afhankelijk van de beoordeling/feedback van de partner zal Flux de portering in PortingXS verder behandelen. Bij afkeur wordt de code mee gegeven met een mogelijke datum. Bij goedkeuring kan het direct of met een datum goed gekeurd worden. Het overige proces gaat geautomatiseerd voor nationale nummers en mobiele nummers. Als een uitportering wordt uitgevoerd (afgeroepen) zal het nummer over gaan naar een nieuwe operator(code) en worden de nummers verwijderd. Je krijgt hierover een email vanuit FLUX dat de uitportering van het nummer of nummers is afgerond. Facturatie stopt voor deze nummers
Bij mobiele porteringen wordt standaard 1 maand opzegtermijn gehanteerd. Bij goedkeuring houdt Cloud Distributie hier rekening mee en wordt er waar nodig een maand bij de goedkeuring opgeteld
Binnen Flux (MOTT/MOMO) vinden ook interne porteringen plaatst. Een partner gebruikt FLUX om een portering in te leggen. Deze porteringen komen terecht in een Dashboard die wordt actief gemonitord door medewerkers van Cloud Distributie. De spelregels zijn hetzelfde als de nationale/mobiele porteringen. Ook hier wordt de je op de hoogte gesteld per e-mail/ticket om te beoordelen of de uitportering akkoord is.
Uitporteringen worden aan Cloud Distributie per e-mail/ticket kenbaar gemaakt. Dit betreft altijd een manueel proces en heeft Cloud Distributie niet altijd de volledige controle over. Over het algemeen zijn de regels het zelfde als nationale porteringen. In uitzonderingen wordt Cloud Distributie enkel op de hoogte gesteld dat nummers worden uitgeporteerd. Ook hier leggen we het voor bij de partner en zij voeren de controle/beoordeling uit. Let op:
Houdt er rekening mee dat bij internationale uitporteringen administratieve kosten in rekening worden gebracht bij de volgende landen: België (wanneer het nummer bij Voxbone is gehost), Cyprus, Frankrijk, Duitsland, Japan, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten. De volgende kosten worden toegepast: 8,- EUR voor een individueel nummer, 4 EUR per nummer voor een 10 blok en 1 EUR per nummer voor een 100 blok.
De reactie op jouw beoordeling koppelen we terug naar de operator. Zij zullen de portering afhandelen. Als een internationaal nummer ontvangt Cloud Distributie hiervan een bevestiging. Deze wordt ook met Partner gedeeld. Zodra Cloud Distributie een definitief bericht ontvangt, worden de nummers handmatig verwijderd uit FLUX.
Wanneer Cloud Distributie een uitporteerverzoek ontvangt, zal ten alle tijden akkoord worden gevraagd van de betreffende afnemer. Zonder schriftelijk akkoord wijst Cloud Distributie de nummerportering automatisch af.
Cloud Distributie hanteert voor nummers geen contacttermijn. Hierdoor zal Cloud Distributie aan afnemer geen eindafrekening opmaken wanneer Cloud Distributie een uitportering ontvangt en partner akkoord gaat met het verzoek. Partner is vrij om, in geval van contractbreuk, een afkoopsom te overleggen aan de betreffende eindklant.
Nieuwe aanvragen en nummerbehoud kunnen worden aangevraagd via FLUX.
Indien nieuwe nummers op voorraad zijn worden deze direct geleverd. Zijn ze niet op voorraad worden ze als backorder behandeld.
Nummerbehoud kan eveneens via FLUX worden aangevraagd via het tabblad Porteringen onder Vaste telefonie. De levertijd van nummerbehoud is afhankelijk van wensdatum en de First Possible Date afgegeven door de latende provider.
Nieuwe nummers worden direct geleverd wanneer deze op voorraad zijn. Eventuele backorders zijn wel te annuleren indien gewenst. Hiervoor kan je contact opnemen met het supportteam van Cloud Distributie.
Het annuleren van een porteerverzoek is mogelijk na goedkeuring van de portering door de latende provider. In het porteerverzoek kan je het verzoek annuleren. Het opgeven van een reden is verplicht.
Het is mogelijk om via FLUX telefoonnummers op te zeggen. Je hebt de mogelijkheid om alle nummers of een gedeelte daarvan op te zeggen. Nummers opzeggen die onderdeel zijn van een nummerblok is ook mogelijk.
Als je nummers opheft, dan plaatst Cloud Distributie deze voor 90 dagen in quarantaine. Dit betekent dat deze nummers niet opnieuw uitgegeven kunnen worden. Ben jij eigenaar van de nummers geweest, dan kan jij in die 90 dagen nog aanspraak maken op deze nummers indien gewenst. Bijvoorbeeld wanneer je de nummers per ongeluk hebt opgezegd of de klant spijt heeft.
Na 90 dagen gaan de nummers terug naar provider die de nummers voor het eerst heeft uitgegeven. Nummers van Cloud Distributie komen dus terug in de Cloud Distributie nummerpool en kunnen opnieuw worden uitgegeven.
Nummers die op voorraad zijn worden direct geleverd. Wanneer een nummer niet op voorraad heeft wordt als backorder behandeld. Het afgeven van levertijden is niet mogelijk.
Tarieven voor alle verschillende nummers zijn te vinden in de servicetarievenprijslijst in FLUX.