FLUX biedt de mogelijkheid om jouw portal volledig aan te passen naar eigen wens. Je kan kleurgebruik, logo’s, url’s etc aanpassen naar eigen wens.
Wanneer jouw klanten toegang hebben tot FLUX zullen zij op jouw gepersonaliseerde portal komen.
Op de instellingenpagina aan de rechterzijde heb je als partner de mogelijkheid om de volgende informatie in te vullen:
Optie | Uitleg |
---|---|
3CX Partner ID | Ben je 3CX partner en wil je via FLUX 3CX licenties bestellen, moet het partnerID worden ingevuld. Flux geeft dit partnerID mee in de order richting 3CX waardoor licentieomzet aan jouw account wordt toegewezen. |
SMS afzender | Default waarde “Mobiel”. Wanneer er Sms'jes worden verstuurd vanuit FLUX, bijvoorbeeld om voor de dienst Mobiel waarschuwingssms'jes te versturen, is de afzender standaard “Mobiel” Dit kan naar wens worden aangepast. Dit geldt voor alle klanten. |
Dstny UCaaS domeinnaam | Dit is geen vrij invulbaar veld. Indien je Dstny UCaaS partner bent zal Flux hier jouw domeinnaam invullen. Zodra dit is ingevuld heb je de mogelijkheid om Dstny UCaaS te verkopen aan jouw klanten. |
Porteren op afroep standaard aan | Wanneer je een portering hebt lopen |
Apparaat wachtwoord te resetten | Bij het activeren van deze functie geef je klanten de mogelijkheid om het wachtwoord van je apparaat (SIP Trunk) te resetten. Wanneer het wachtwoord wordt gereset heeft dit gevolgen voor de registratie. Dit kan bereikbaarheidsproblemen veroorzaken! |
Apparaat aan te passen | Bij het activeren van deze functie kunnen klanten (mits toegang tot FLUX) de trunk-instellingen zelf aanpassen. Het aanpassen kan bereikbaarheidsproblemen veroorzaken! |
Bestellingen te plaatsen | Wanneer deze functie is geactiveerd kunnen klanten zelfstandig diensten via FLUX bestellen. Zij zullen dan ook de tarieven zien die zijn ingesteld voor deze klant. |
Om financiën te bekijken | Wanneer deze functie is geactiveerd zien klanten de tarieven die volgens het gekoppelde tariefplan gelden voor deze klant. |
Om abonnementen te bekijken | Middels deze functie hebben klanten inzicht in de abonnementen die via FLUX zijn aangevraagd en actief zijn. Zij hebben niet de mogelijkheid om abonnementen te wijzigen of op te zeggen. Het is “read-only”. |
Show company id on invoice | Bij het aanmaken van elke klant heb je de mogelijkheid om een bedrijfsID toe te voegen. Dit is een persoonlijk referentiepunt. Dit kan bijvoorbeeld het klantnummer zijn in jouw eigen administratie. Bij het activeren van deze functie komt dit bedrijfsID op de factuur en op de kostenoverzichten voor klanten te staan. |
FLUX heeft de mogelijkheid om e-mails naar klanten te versturen. Je hebt de optie om deze e-mails te personaliseren (jouw klanten ontvangen een e-mail vanuit jouw domein / e-mailadres) of je kan er voor kiezen om te mailen met de gegevens van jouw leverancier.
In onderstaande informatie is hier meer over te lezen:
Optie | Uitleg |
---|---|
SMTP instellingen overnemen | Als je dit selectievankje uitzet, vul je zelf je SMTP-instellingen in en controleer je ze. Doe je dat niet, dan gebruikt FLUX automatisch de instellingen die je erft van bovenliggende configuratie. Hoe deze e-mails er uit zien is eenvoudig te testen door onderaan de pagina je e-mailadres in te vullen en op Verstuur whitelabel test mail te klikken. Je ontvangt binnen enkele ogenblikken een e-mail zoals de eindklant deze zou ontvangen. |
BCC adres | Je hebt de mogelijkheid om een willekeurig e-mailadres in te vullen die alle communicatie naar klanten ontvangt. |
Naar SMTP instellingen | Er opent zich een nieuw venster waar je de mogelijkheid hebt om jouw eigen SMTP-instellingen te configureren. We bieden hier de volgende authenticatietypen aan:
|
Deze drie authenticatietypen vereisen in de basis dezelfde technische gegevens om te functioneren.
Daarom worden deze drie in één uitleg genoemd met wat de bijbehorende velden betekenen.
Optie | Uitleg |
---|---|
Authenticatietype | CRAM-MD5 / Login of Plain |
Domein | Vul je domeinnaam in |
Gebruikersnaam | Vul je gebruikersnaam aan waarop je wil authentiseren op je mailserver |
Wachtwoord | Vul het bijbehorende wachtwoord in. Deze wordt versleuteld opgeslagen en is niet voor onze medewerkers zichtbaar. |
Server | Voer het IP-adres in van je E-mailserver |
Poort | Voer het poortnummer in |
afkomstig van | Voer hier het mailadres in waar klanten de e-mail van ontvangen. |
STARTTLS gebruiken | Client maakt eerst een gewone (onversleutelde) verbinding met de server op de standaardpoort
Client stuurt het commando STARTTLS naar de server. Server antwoordt dat TLS beschikbaar is. Beide schakelen over op TLS-encryptie en vanaf dat moment verloopt alle verdere communicatie versleuteld. |
Verstuur SMTP test mail | Vul je eigen e-mail adres in en ontvang een e-mail om te controleren of de e-mail wordt verstuurd. Komt de e-mail niet aan - controleer of bovenstaande instellingen correct zijn. |
Per oktober 2025 verplicht Microsoft om te authentiseren via OAuth. FLUX ondersteunt dit protocol enkel voor Microsoft. Hieronder volgt een stappenplan om een koppeling te maken tussen jouw Microsoft tenant en FLUX. Om deze koppeling te maken is het belangrijk dat er wordt ingelogd met een (global) administrator user of binnen de te koppelen tenant. Je moet van verschillende plekken op de Microsoft Tenant informatie verzamelen, en een aantal dingen configureren om de koppeling werkend te krijgen.
Door de volgende stappen te volgen kan een koppeling worden opgezet. Lukt het niet? volg het stappenplan dan opnieuw.
Optie | Uitleg |
---|---|
Authenticatietype | OAuth |
Domein | Vul je domeinnaam in van je Microsoft tenant. Dit kan je eigen domein zijn maar ook een onmicrosoft.com domein afhankelijk van het gebruik. Deze is te vinden door naar entra.microsoft.com te gaan en in te loggen als administrator. |
Gebruikersnaam | Vul je gebruikersnaam aan waarop je wil authentiseren op je mailserver. |
Wachtwoord | Wachtwoord hoeft niet te worden ingevuld. We gaan straks op basis van tokens connectie maken met de Microsoft tenant. |
Server | Kan niet worden ingevuld en is ook niet nodig. |
Poort | Kan niet worden ingevuld en is ook niet nodig. |
afkomstig van | Voer hier het mailadres in waar klanten de e-mail van ontvangen. |
STARTTLS gebruiken | Kan niet worden aangevinkt en is ook niet nodig. |
Verstuur SMTP test mail | Vul je eigen e-mail adres in en ontvang een e-mail om te controleren of de e-mail wordt verstuurd. Komt de e-mail niet aan - controleer of bovenstaande instellingen correct zijn. |
Aan de rechterkant staan de volgende instellingen die ingevuld moeten worden.
Optie | Uitleg |
---|---|
OAuth aanbieders | Kies hier voor Microsoft. Dit is de op dit moment enige aanbieder die Flux ondersteunt. |
Tenant ID | Vul het Tenant ID in. Onderstaand wordt uitgelegd hoe je deze kan vinden. |
Client ID | Vul het Client_id in dat door Microsoft wordt gegenereerd. Onderstaand wordt uitgelegd hoe je deze client_id kan bemachtigen in je Microsoft tenant. |
Client secret | Het client secret is een token die de FLUX applicatie toegang geeft tot de graph API. Let op dat deze client secret na verloop van tijd verloopt. wanneer deze verloopt kun je zelf instellen. |
Redirect URL | Deze URL heb je nodig bij de configuratie van OAuth in de Microsoft tenant. |
Door naar entra.microsoft.nl te gaan en in te loggen vind je op de primaire pagina de tenant id gegevens. Het domein is overigens ook op deze pagina te vinden.
Vul de tenant ID gegevens alvast in in FLUX.
Om een client-id te bemachtigen zul je de volgende stappen moeten doorlopen.
ga naar https://entra.microsoft.com/
Klik op App-registraties
Klik op nieuwe registratie
Vul een naam in zodat de toepassing makkelijk terug te vinden is in je tenant
Voer de omleidings-URL in. Deze is te vinden in FLUX
Selecteer een platform: Kies voor “Web”
Voer de URL in die je in FLUX op de instelpagina vindt.
Klik op Registreren onder aan de pagina.
Het toepassings-id (client-id) kun je gebruiken om in te vullen.
Controleer goed of aan de rechterkant bij Omleidings-URI’s de juiste link staat geadministreerd. Mocht deze ontbreken zal de koppeling niet werken.
Verlaat deze pagina niet! Op deze pagina moeten we in de volgende stap de Client Secret aanmaken
Vul de toepassings-id (client-id) in bij het veld Client ID.
Voordat we naar de laatste stap gaan moet er nog één belangrijke stap worden uitgevoerd
Klik op API-machtigingen
klik op “Een machtiging toevoegen”
Klik op Microsft Graph
Klik op “Gedelegeerde machtigingen”
Zoek op de volgende machtigingen en voeg deze toe door onderaan op de pagina op Machtigingen toevoegen te klikken:
Mail.send
offline_access
User.Read
Klik op API-machtigingen
klik op “Een machtiging toevoegen”
Klik op Microsft Graph
Klik op “Toepassingsmachtigingen”
Zoek op de volgende machtigingen en voeg deze toe door onderaan de pagina op Machtigingen toevoegen te klikken:
Mail.send
Klik als laatste op Beheerderstoestemming verlenen voor <naam_tenant>.
Als toestemming is verleend zie je de status veranderen:
Nadat de instellingen zijn voltooid kan het enkele minuten duren voordat Microsoft de instellingen heeft doorgevoerd in haar systemen. Het advies is om circa 5 minuten te wachten voordat er testmails vanuit FLUX worden verstuurd!
Werkt het mailen niet? controleer dan of je de handleiding volledig hebt gevolgd. Houd rekening mee dat de access token tussen FLUX en Microsoft API om de 3600 seconden wordt gerefreshed. Dit betekent dat wijzigingen van instellingen binnen het uur worden ververst.
In deze laatste stap gaan we de Client secret maken.
Klik op Certificaten en geheimen
Klik op Nieuw clientgeheim
Vul een beschrijving in voor het clientgeheim
Kies een verloopdatum van het certificaat. Je kan maximaal voor 24 maanden kiezen.
Klik op toevoegen
Je komt op een pagina terecht waarbij je een waarde en Geheim-id (secret-id) ziet.
Kopieer het geheim-id (secretid) direct naar klembord. Deze token heb je nodig in het proces en is enkel zichtbaar na aanmaken. Klik je deze pagina weg, dan is deze geheim-id niet meer terug te halen. Dan dien je het proces te herhalen.
De informatie die getoond wordt bij Waarde, wordt slechts getoond zolang je op deze pagina bent. Dit is de code die je nodig hebt om in te vullen in FLUX bij het veld “Client secret”.
Wanneer bovenstaande stappen zijn uitgevoerd kun je op de knop authenticeren klikken.
Wanneer bovenstaande stappen niet correct zijn uitgevoerd zul je een foutmelding krijgen.
Als de stappen goed zijn doorlopen moet je nog één belangrijke stap doorlopen.
Om de koppeling te authenticeren dien je een verificatiecode in te voeren.
Vul je e-mail adres in waarop je e-mails kan ontvangen en klik op versturen.
Je ontvangt een e-mail met een code. Vul deze code in en klik nogmaals op versturen.
Zodra dit is afgerond, zijn alle stappen voltooid en is de koppeling gereed.
Aanzetten
Voor het versturen van e-mails via FLUX wordt standaard lettertype Calibri gebruikt met 14.5px als grootte. Bij deze stap heb je er voor gekozen om mailcommunicatie via FLUX persoonlijk te maken. Dit betekent dat er een E-mail Support tekst en E-mail handtekening wordt gevraagd.
Wordt er geen E-mail support-tekst gebruikt, dan wordt de tekst van je leverancier gebruikt. In veel gevallen wordt hier dezelfde opmaak toegepast als bij de Emailhandtekening.
Voor E-mailhandtekening geldt hetzelfde als bovenstaande.
Bij Instellingen heb je de mogelijkheid om je eigen SIM-bezorgbrief te uploaden in PDF-formaat.
De bijlage die je in FLUX toegvoegt zal worden samengevoegd met informatie die gegenereerd wordt door FLUX voor de betreffende SIM-kaart / abonnement met hierop de juiste gegevens.
Houd rekening met de maximale bestandsgrootte van 1 MB en maximaal 5 pagina’s en dat de bijlage in PDF-formaat wordt toegevoegd.
De belangrijkste stap is om e-mailinstellingen die je hebt toegevoegd of hebt gewijzigd te testen. Dit kan door een voorbeeld e-mail naar een e-mailadres te versturen.
Dit stelt je in staat om te zien hoe jouw klanten geautomatiseerde e-mails vanuit FLUX ontvangen en waar nodig aanpassingen door te voeren.
Heb je aanpassingen op deze pagina uitgevoerd, klik dan altijd op Bijwerken