Vast-mobiel integratie, ook wel bekend als VaMo, is dé manier om functionaliteiten van vaste telefonie te integreren met mobiele telefonie. Dit betekent dat jij met je smartphone kunt bellen en gebeld worden op je zakelijke nummer(s), alsof je een vast toestel gebruikt.
De Dstny UCaaS telefooncentrale regelt hoe externe oproepen aangeboden worden, maar je blijft in staat om zelf je persoonlijke instellingen te regelen. Zo ben je mobiel net zo bereikbaar als op kantoor.
Voor elk type gebruiker en rol binnen de organisatie kan een passende variant van VaMo ingezet worden. Dstny biedt hiervoor 3 varianten aan:
VaMo - Simpel en snel gebruik maken van bellen via je smartphone zoals je deze ook privé gebruikt
VaMo+ - Uitgebreide mogelijkheden door gebruik te maken van de Dstny Mobile app
App only - Goede balans maken tussen privé smartphone en toch zakelijk bellen
Scroll naar de variant die jij gebruikt en lees verder hoe jouw vast-mobiel ervaring eruit gaat zien.
Weet je niet welke VaMo variant voor jou geactiveerd is? Neem dan contact met je beheerder.
Simpel en snel gebruik maken van bellen via je smartphone zoals je deze ook privé gebruikt.
Voor VaMo is niet meer nodig dan de vast-mobiel integratie (VaMo) rechtstreeks te koppelen aan je zakelijke SIM-kaart (of esIM). Zodra dit door de beheerder geactiveerd is ontvang je oproepen naar je mobiele (06 nummer) en zakelijke vaste nummer(s) rechtstreeks op je smartphone.
Je belt rechtstreeks met je reguliere belapp van je smartphone. Voer een nummer in of kies een contact uit het adresboek van je toestel.
Je ziet de naam (of nummer) van de beller en neemt het gesprek aan zoals altijd.
Om gebruik te maken van de extra functies zul je de Dstny Mobile app moeten installeren (zie bijlage 1)
Wanneer je de VaMo variant gebruikt en de app geïnstalleerd hebt zul je in het menu de optie Internetoproepen moeten uitschakelen (Instellingen > Oproepen[Internetoproepen] > UIT)
Je ontvangt een oproep en neemt deze aan op je reguliere smartphone bel app (zie hierboven).
Wanneer je de beller wilt doorschakelen naar bv. een collega, dan open je tijdens het gesprek de Dstny Mobile App (swipen tussen apps)
Zoek de collega waar je naartoe wilt doorverbinden (of toets extern nummer via de Kiezer in het app menu) en houd het contact ingedrukt, totdat er een nieuw actie scherm opent.
Kies [Doorverbinden] en vervolgens of je Blind (direct) of Met ruggespraak (“warm”) wilt doorverbinden. In beiden gevallen wordt de collega nu gebeld.
Om het gesprek daadwerkelijk door te verbinden kun je eerste inkomende oproep op de reguliere bel app van je smartphone beëindigen.
Hierdoor wordt het gesprek doorverbonden naar je collega en is jouw toestel weer klaar voor een volgende oproep.
Regelmatig gesprekken doorschakelen? Bespreek met je beheerder de mogelijkheid om VaMo+ als oplossing te gebruiken.
Via de ConnectMe (web)app of de Dstny Mobile app kun je eenvoudig het uitgaande telefoonnummer van je account instellen. Zo bepaal je welk nummer degene die je belt krijgt te zien. In de app ga je naar [Persoonlijke instellingen] > [Beller-ID], kies het gewenste nummer.
Je lokale adresboek in je smartphone, eventueel aangevuld met contacten uit Cloud accounts (Microsoft, Google, iCloud, etc.), gebruik je eenvoudig met je VaMo oplossing. Je belt deze contacten direct via je zakelijke SIM & bijbehorende telefoonnummer.
Ook kun je met de Dstny Mobile app contacten vanuit de centrale synchroniseren naar je toestel zodat ook al je zakelijke contacten direct te gebruiken zijn. Dit heeft ook als voordeel dat interne oproepen van je collega’s netjes weergegeven worden met naam en nummer.
Belangrijk om te weten, je lokale contacten in je toestel worden niet gesynchroniseerd met de telefooncentrale, deze blijven dus privé.
Adresboek synchroniseren - Instellen van deze synchronisatie is eenvoudig. Lees de instructie in Bijlage 2.
Wanneer je gebruikt maakt van een duo SIM oplossing (bv een fysieke SIM kaart én een eSIM in je toestel, kijk dan goed welke SIM je gebruikt voor uitgaande gesprekken. Dit bepaald immers of je met een privé nummer of je zakelijke nummer(s) uitbelt.
Ook zijn instellingen in je toestel bepalend welk contact uit je adresboek via welke SIM gebeld wordt. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je toestel.
Verbind je regelmatig gesprekken door binnen je organisatie of ben je als wachtrij agent/supervisor toch regelmatig niet achter je bureau? Kies dan voor VaMo+
Wanneer je gebruik maakt van deze variant en de Dstny Mobile app hebt geïnstalleerd (bijlage 1), dan krijg je naast de reguliere VaMo mogelijkheden ook de beschikking over een aantal extra functies omdat de app als standaard bel app gebruikt wordt voor je zakelijke oproepen.
Oproepen naar zowel je zakelijke vaste als mobiele nummer worden direct aangeboden in je smartphone. Voor de juiste verbinding met het Dstny UCaaS platform blijft het noodzakelijk dat je gebruik maakt van je zakelijke SIM-kaart (of eSIM). Neem voor vragen contact op met je beheerder.
Voor VaMo+ zul je in de Dstny Mobile app de optie Internetoproepen moeten inschakelen
Deze optie vind je in de app in menu Instellingen > (Oproepen) Internetoproepen [AAN]
Door te bellen met de Dstny Mobile app breidt je de mogelijkheden flink uit voor (zakelijke) telefoongesprekken. Met VaMo+ blijft het overigens mogelijk om nog steeds gebruik te maken van de reguliere smartphone bel app als je dat liever hebt. Dan gebruik je de kiezer of het adresboek.
In de app heb je verschillende manieren om een gesprek te starten
Kiezer - voer een nummer in
Contactpersonen - uit je adresboek
Oproeplogboek - gemiste oproepen direct bellen
Omdat je in deze variant gebruik maakt van de Dstny Mobile app én Internetoproepen zul je alle inkomende oproepen ontvangen via de app. Dit biedt extra mogelijkheden tijdens je gesprek.
De oproep ontvang je via de SIM-kaart, maar de app zal direct openen
App pop-up in je smartphone (Dstny Mobile-audio)
Naast de app draait de reguliere belapp op de achtergrond mee
Dstny Mobile app opent direct zodat je het gesprek verder kan voeren
Wanneer je de VaMo+ variant gebruikt zul je ook direct zien wanneer een oproep niet op je directe nummer, maar via een wachtrij aangeboden wordt. De naam van de wachtrij wordt getoond in het oproepvenster van de app. Ook gemiste oproepen zijn zo eenvoudig te onderscheiden van elkaar!
Je ontvangt een oproep en neemt deze aan via de Dstny Mobile app (zie hierboven).
Wanneer je de beller wilt doorschakelen naar bv. een collega, dan kies in de app voor Nieuw [oproep]. Het gesprek met de beller staat in de wacht.
Zoek de collega waar je naartoe wilt doorverbinden (of toets extern nummer via de Kiezer in het app menu) en houd het contact ingedrukt, totdat er een nieuw actie scherm opent.
Kies [Doorverbinden] en het gesprek wordt direct doorgeschakeld.
Kies voor [Bellen] om eerst je collega te spreken voordat je doorverbindt (zgn. “warm” doorverbinden)
Kies je voor “warm” doorverbinden, dan bel je de collega (of contact)
De beller staat nu in de wacht terwijl je een gesprek voert met je collega. Je kunt eenvoudig wisselen tussen beiden (1).
Ook kun je alle deelnemers samenvoegen voor een conferentiegesprek (2).
Toch niet doorverbinden? Verbreek de verbinding met je collega en hervat het gesprek met de beller (3).
Om door te verbinden kies je voor de groene pijl. Hiermee wordt het gesprek doorverbonden naar je collega en is jouw toestel weer klaar voor een volgende oproep.
Via de ConnectMe (web)app of de Dstny Mobile app kun je simpel het uitgaande telefoonnummer van je account instellen. Zo bepaal je welk nummer degene die je belt krijgt te zien. In de app ga je naar [Persoonlijke instellingen] > [Beller-ID], kies het gewenste nummer.
Je lokale adresboek in je smartphone, eventueel aangevuld met contacten uit Cloud accounts (Microsoft, Google, iCloud, etc.), gebruik je eenvoudig met je VaMo oplossing. Je belt deze contacten direct via je zakelijke SIM & bijbehorende telefoonnummer.
Ook kun je met de Dstny Mobile app contacten vanuit de centrale synchroniseren naar je toestel zodat ook al je zakelijke contacten direct te gebruiken zijn. Dit heeft ook als voordeel dat interne oproepen van je collega’s netjes weergegeven worden met naam en nummer.
Belangrijk om te weten, je lokale contacten in je toestel worden niet gesynchroniseerd met de telefooncentrale, deze blijven dus privé.
Adresboek synchroniseren - Instellen van deze synchronisatie is eenvoudig. Lees de instructie in Bijlage 2.
Wanneer je gebruikt maakt van een duo SIM oplossing (bv een fysieke SIM kaart én een eSIM in je toestel, kijk dan goed welke SIM je gebruikt voor uitgaande gesprekken. Dit bepaald immers of je met een privé nummer of je zakelijke nummer(s) uitbelt.
Ook zijn instellingen in je toestel bepalend welk contact uit je adresboek via welke SIM gebeld wordt. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je toestel.
Met de Dstny Mobile app en Vast-mobiel integratie kun je eenvoudig deelnemen aan wachtrijen binnen je Dstny UCaaS centrale.
Als Agent kun je in- en uitloggen op de wachtrij door in de app te navigeren naar [Menu] > [ACD-groepen]
Met de slider kun je snel aan- en afmelden van de wachtrij. Alle wachtrijen waar je lid van bent worden in dit overzicht getoond.
In deze weergave zie je ook in 1 oogopslag hoeveel oproepen in de wacht staan en hoeveel collega’s beschikbaar zijn in de wachtrij.
Als Supervisor heb je nog meer mogelijkheden in de Dstny Mobile app. Je kunt als beheerder van 1 of meerdere wachtrijen ook agenten in- en uitloggen.
Op deze manier blijf je ook onderweg in controle over de bezetting van de wachtrijen waar je verantwoordelijk voor bent.
Daarnaast is het mogelijk om alle wachtrijstatistieken in de app te raadplegen. Je kunt eenvoudig zien welke gesprekken uit de wachtrij behandeld zijn, door wie en welke actie volgde.
In de weergave van de wachtrijstatistieken vind je:
Overzicht van de totalen (Alle, Gemist, Doorgeschakeld, Beantwoord)
Het nummer van de beller
De wachtrij waarin de oproep ontvangen is
De Agent die de oproep aangenomen heeft
Status van de oproep (Gemist, Doorgeschakeld, Beantwoord)
Wanneer de oproep Gemist is, kan deze via de app eenvoudig toegewezen worden aan een Agent met een verzoek om contact op te nemen met de beller
Kies de pijl om alle details van de oproep/gesprek te bekijken
Filteren om alle of specifieke wachtrijen te bekijken
Gemiste oproepen aan jezelf of een Agent in de wachtrij toewijzen voor opvolging
Neem contact op met je beheerder om deze optie op je smartphone te activeren.
Goede balans maken tussen privé smartphone en toch zakelijk bellen!
Het verschil tussen variant VaMo+ en App only is dat voor App only het niet noodzakelijk is om een SIM-kaart met een Vast-mobiel koppeling te gebruiken. Deze variant maakt alleen gebruik van de internetverbinding van je smartphone om te bellen en gebeld te worden.
Dit betekend dat je Dstny Mobile app met een zakelijk abonnement (zonder VaMO of willekeuring provider) of privé abonnement gebruikt kan worden. Zo kun je als medewerker zonder “telefoon van de zaak” wel bereikbaar blijven voor de organisatie en ontbreekt de verplichting van een zakelijk abonnement.
Om te bellen en gebeld te worden maak je gebruik van de Wifi verbinding van je smartphone en wanneer deze niet beschikbaar is de 4/5G internetverbinding van je mobiele abonnement.
Let op - voor het gebruik van je 4/5G internetverbinding worden mogelijk kosten in rekening gebracht.
Voor App only zul je in de Dstny Mobile app de optie Internetoproepen moeten inschakelen
Deze optie vind je in de app in menu Instellingen > (Oproepen) Internetoproepen [AAN]
Bellen en gebeld worden is identiek aan het gebruik van variant VaMo+ met als enige verschil dat alle zakelijke oproepen via Dstny UCaaS aangeboden worden in de app.
Dit betekend dat je de Dstny Mobile app gebruikt als zakelijke telefonie app, telefoonnummers kiest, contactpersonen opzoeken en oproepen herkent wanneer ze in je adresboek staan.
Je reguliere oproepen (privé of zakelijk) naar je mobiele nummer blijven onafhankelijk van de app binnenkomen op de (e-)SIM van je mobiele abonnement. Zo kun je eenvoudig zakelijke en privé oproepen scheiden van elkaar.
Voor de juiste verbinding met het Dstny UCaaS platform blijft het noodzakelijk dat je beschikt over een internetverbinding op je smartphone. Dit kan via WiFi of, indien niet beschikbaar, via je SIM-kaart (of eSIM) i.c.m. een dataverbinding van je mobiele provider.
Wanneer je belt “over” de WiFi/5G verbinding van je toestel, is de gesprekskwaliteit afhankelijk van het bereik en de stabiliteit van je verbinding. Dat is niet anders dan bij gebruik van de Vast-mobiel integratie, maar kan in sommige buitengebieden wel varieren.
Hiervoor volg je dezelfde instructies als bij VaMo+. Ook bij App only gebruik je de Dstny Mobile app om gesprekken door te verbinden.
Via de ConnectMe (web)app of de Dstny Mobile app kun je eenvoudig het uitgaande telefoonnummer van je account instellen. Zo bepaal je welk nummer degene die je belt krijgt te zien. In de app ga je naar [Persoonlijke instellingen] > [Beller-ID], kies het gewenste nummer.
Je lokale adresboek in je smartphone, eventueel aangevuld met contacten uit Cloud accounts (Microsoft, Google, iCloud, etc.), gebruik je eenvoudig met je VaMo oplossing. Je belt deze contacten direct via je zakelijke SIM & bijbehorende telefoonnummer.
TIP - Wil je ook je Dstny UCaaS contactpersonen synchroniseren? Kijk dan in Bijlage 2.
Wanneer je gebruik maakt van de variant App only, dan kun je als Agent of Supervisor je wachtrij(en) beheren via de Dstny Mobile app. De werking is gelijk als beschreven in de uitleg van variant VaMo+.
Heb je nog vragen over het gebruik van Vast-mobiel integratie of het gebruik van de mobiele app, neem dan contact op met je beheerder.
Wil je de mogelijkheden van je Vast-mobiel integratie verder uitbreiden? Dan kun je ervoor kiezen om naast je VaMo integratie ook gebruik te maken van de Dstny Mobile app. Met deze app kun je niet alleen bellen, maar ook deelnemen aan wachtrijen, gesprekken opnemen en (persoonlijke) instellingen aanpassen. Wanneer je VaMo gebruikt i.c.m. deze app, dan noemen we dat VaMo+.
De Dstny Mobile app is verkrijgbaar in de App Store (iOS) of Play Store (Android).
Apple App Store : https://apps.apple.com/nl/app/dstny-mobile/id1625117783
Google Play store : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dstny.mobile.android&pcampaignid=web_share
De installatie en activatie is eenvoudig en snel uit te voeren op je eigen smartphone.
Van je Dstny UCaaS beheerder ontvang je een SMS (afzender: 2580) met daarin de eerste instructies.
Start met de link in de SMS. Je wordt naar een Dstny pagina gestuurd.
Installeer de app via de App Store (iOS) of Play Store (Android) [1. Downloaden] en rond de configuratie af met een simpele druk op de knop [2. Configureren].
Na deze stappen is de app klaar om gebruikt te worden.
Wanneer je de Dstny Mobile app voor het eerst start wordt het Contacten scherm getoond. Aan de onderzijde van het scherm worden 2 sliders getoond waarmee je snel de verschillende functies van de app je persoonlijke instellingen kunt aanpassen. Schuif eenvoudig tussen de menu’s.
Swipe blauw naar rechts om het menu in beeld te brengen
Swipe groen naar links voor je persoonlijke instellingen
De sliders aan de onderzijde veranderen van kleur, afhankelijk van de gemaakte instellingen in de app. De linker slider kan grijs (Internetbellen uitgeschakeld) of blauw zijn (Internetbellen ingeschakeld)
De rechter slider geeft in een oogwenk weer wat je huidige status (telefonische bereikbaarheid) is. Groen betekend beschikbaar, rood is een van de niet-storen statussen (In gesprek, Lunchen, Vergadering, Niet aanwezig, Vakantie).
Swipe van linksonder naar rechts in je mobiele app om het menu te openen.
Wanneer je gebruik maakt van Vast-mobiel integratie en contacten rechtstreeks vanuit je smartphone (met de belapp) wilt bellen, dan kun je eigen adresboek in je toestel synchroniseren.
Synchronisatie van contacten geeft je toegang tot je up-to-date adresboek in Dstny UCaaS. Wanneer je een oproep ontvangt van iemand die in dit adresboek staat, dan zie je de naam en afbeelding van de beller in plaats van alleen een telefoonnummer.
Het extern telefoonboek kan eenvoudig toegevoegd worden door een profiel op je smartphone te downloaden en installeren
In de Dstny Mobile app kies je voor Instellingen > Contactpersonen | Synchronisatie
Selecteer vervolgens de reeks van te synchroniseren contacten (Uit, Alleen favorieten, Alle contactpersonen).
Uit - geen synchronisatie van extern adresboek met je smartphone contactenlijst
Alleen favorieten - synchroniseer alleen je favorieten (zie ConnectMe) met je smartphone contactenlijst
Alle contactpersonen - synchroniseer alle contatpersonen uit je adresboek (zie ConnectMe) met je smartphone contactenlijst
Kies daarna voor de optie Installeer profiel. Optioneel heb je de mogelijkheid om alle stappen uitgelegd te krijgen (kies dan eerst voor Laat me zien hoe het moet).
De set met instellingen (Configuratieprofiel) kan vervolgens gedownload worden op het toestel.
Je krijgt een waarschuwing over een profiel dat gedownload wordt. Dit mag je toegestaan. Zodra het profiel gedownload is volgt een melding dat dit succesvol was.
Dit profiel activeer je vervolgens in je smartphone instellingen menu:
(iOS) Instellingen > Algemeen > VPN- en apparaatbeheer > Gedownload profiel
Zoek het Dstny profiel en installeer deze
Het contactpersonen profiel is nu geïnstalleerd op je toestel. In de app Contacten (iOS) is nu een extra contactenlijst toegevoegd met de naam van je Dstny UCaaS centrale.
Het uiteindelijke resultaat van de synchronisatie kan variëren, afhankelijk van de configuratie van je organisatie. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat contacten in gekoppelde organisaties wel of niet worden gesynchroniseerd.
Als je het adresboek verwijdert (door het profiel te verwijderen), dan blijven de bewerkte contactpersonen bestaan, maar alleen de informatie die handmatig door de gebruiker is toegevoegd. Het externe adresboek zelf is alleen-lezen.
Als het profiel wordt verwijderd, wordt het externe adresboek ook verwijderd. Als de app van de telefoon wordt verwijderd, blijft het externe adresboek bestaan totdat het profiel wordt verwijderd.
Neem bij vragen over de configuratie contact op met je (systeem)beheerder.
Voicemailberichten worden in het Dstny UCaaS platform bewaard en zijn via elke applicatie, smartphone of bureautoestel te bereiken. In de Dstny Mobile app zijn voicemailberichten rechtstreeks terug te luisteren in het menu Voicemail, maar de voicemail box kan ook gebeld worden door 1233 te kiezen. Hiermee kom je direct in het voicemailsysteem. Je hebt daar de volgende opties beschikbaar die via je nummerkiezer te selecteren zijn.
Toets | Menuoptie |
2 | Oude berichten beluisteren |
4 | Persoonlijke begroeting afspelen |
5 | Persoonlijke begroeting opnemen |
6 | Persoonlijke begroeting verwijderen |
* | Verbinding met oproep verbreken |
0 | Dit menu herhalen |
Toets | Menuoptie |
1 | Vorig bericht |
2 | Huidig bericht herhalen |
3 | Volgend bericht |
7 | Huidig bericht verwijderen |
* | Verbinding met oproep verbreken |
0 | Naar hoofdmenu |