Na de bevestiging vanuit FLUX dat de licenties zijn opgeleverd, kan je als partner de oplevering verder in behandeling nemen. De volgende stap is namelijk het toekennen van de licenties aan het juiste 06-nummer. Dat doe je door de aanvraag te verwerken in de Odido Business Portal. Nadat je dat gedaan hebt, zullen de nummers beschikbaar zijn in de Microsoft Tenant van de klant. In de Microsoft Tenant kan je vervolgens een 06-nummer aan de juiste gebruiker koppelen. Dat staat ook beschreven in dit document.
In de Odido Business Portal staan alle 06-nummers die onder de opgegeven kostenallocatie hangen.
Let op!: Om bij Odido onderscheid te maken tussen partners van Dstny, is aan elke partner een kostenallocatie toegewezen. Deze kostenallocatie wordt meegegeven in de aanvraag bij Odido voor Teams Phone Mobile. Op één kostenallocatie worden meerdere eindklanten van een partner bediend, zodoende zal je zien dat ook nummers van andere klanten op het Odido Business Portal profiel van de betreffende klant worden weergegeven.
Deze nummers kunnen gepushed worden naar de Microsoft tenant van de klant. Er zit een limiet op het pushen van nummers dat gelijk is aan de aangevraagde bundels bij Odido.
Log in in de Odido Business Portal en navigeer naar ‘Diensten’
Klik vervolgens op de betreffende aanvraag. Je wordt dan doorgelinkt naar een nieuw venster.
In het nieuwe venster zie je een overzicht van alle beschikbare (06-)nummers die onder de kostenallocatie vallen waar je licenties voor hebt besteld in het vorige proces. Daar wordt ook aangegeven hoeveel resterende bundels er beschikbaar zijn. Je kan nooit meer nummers selecteren dan er bundels beschikbaar zijn. Vink de betreffende nummers aan waar een licentie op geactiveerd dient te worden en klik vervolgens op ‘Wijzigingen Opslaan’. Afhankelijk van het icoontje achter het nummer bij ‘Geselecteerde nummers’, weet je wat de status is:
Staat er niks, dan dien je nog op ‘Wijzigingen Opslaan te klikken’
Staat er een Odido icoontje, dan is het nummer beschikbaar in de Odido tool om nummers te pushen naar de Microsoft Tenant van de klant.
Staat er een Microsoft icoontje, dan weet je dat het nummer gepusht is naar de Microsoft tenant van de klant. (Dat leggen we in de volgende stappen uit.)
Klant dient zelf de nummers in de tenant toe te kennen aan gebruikers.
Ga naar de Microsoft Teams Admin Center en navigeer naar ‘Voice’ en daarna naar ‘Phone numbers’. Selecteer een nummer en klik op ‘edit’.
Er verschijnt nu een pop-up rechts in beeld. Door op de in te vullen balk te zoeken naar de juiste collega bij ‘Assigned to’, kan je de juiste gebruiker binnen de tenant selecteren.
Klik vervolgens op ‘Apply’. De gebruiker heeft nu zijn mobiele telefoonnummer gekoppeld aan zijn Microsoft Teams profiel.
Op dezelfde wijze als de stappen hierboven kan een 06-nummer ook weer ontkoppeld worden van een gebruiker. In de Odido Business Portal, dien je er voor te zorgen dat deze licenties ook weer bij de '# resterende bundels' komen te staan.
Aan Cloud Distributie kan doorgegeven worden middels een e-mail hoeveel Teams Phone Mobile licenties er opgezegd mogen worden.
Odido zal een check uitvoeren of het op te zeggen aantal licenties gelijk is of minder is dan het aantal vrij in te zetten licenties ('# resterende bundels') in de Odido Business Portal. Als het blijkt dat er meer opgezegd wordt, dan dat er beschikbaar is, dan zal de aanvraag afgewezen worden. Er dient dan een nieuwe opzegging ingediend te worden.
Na de verwerking door Odido, zal vanuit Cloud Distributie een bevestiging komen dat de licenties definitief zijn opgezegd.