Via het MOB portaal van Odido kan makkelijk en kosteloos een fysieke simkaart naar eSIM worden overgezet. Dat kan via 2 opties:
Klik op ‘Bestellen en Activeren' in het horizontale menu bovenin en kies voor 'eSIM aanvraag voor bestaand nummer’. Zoek vervolgens naar het juiste nummer of meerdere nummers
Zoek een individueel nummer op en navigeer naar en klik op 'eSIM aanvraag voor bestaand nummer'. Het nummer wordt dan automatisch geselecteerd voor verdere verwerking
Klik op 'volgende' als het juiste nummer geselecteerd is
Klik op ‘bestelling plaatsen'. Je krijgt nu een melding ‘de aanvraag is succesvol verzonden’. Je kan vervolgens op ‘afronden’ klikken. Je komt dan automatisch in het venster 'Downloads’ uit. (Navigeer naar ‘Dashboard’ > ‘Support’ > 'Downloads' als je het venster gesloten hebt)
Voor de betreffende regel staat een download icoontje. Klik daarop.
In het volgende scherm krijg je wederom de mogelijkheid om de eSIM te downloaden. Als je daarop hebt geklikt wordt de QR-code getoond. Maak hier een printscreen van en deel deze met de aanvrager.
Vergeet niet de eSIM te activeren! Anders werkt de eSIM niet. Dit kan maar eenmaal worden uitgevoerd. Eenmaal geactiveerd is de eSIM actief en ben je klaar.
Mocht het voorkomen dat een QR-code niet werkt o.i.d., dan kan opnieuw deze handleiding doorlopen worden.
Je kan naast bovenstaande ook een eSIM wissel uitvoeren (het maakt niet uit of de bestaande SIM een fysieke of eSIM is). Hier zijn speciale fysieke simkaarten in envelop voor beschikbaar en dienen altijd op voorraad te zijn. (Als ze niet op voorraad zijn, dan is daar een andere handleiding voor beschikbaar.) Het voordeel van deze werkwijze is dat de klant een nette/professionele envelop krijgt. Het nadeel uiteraard is dat de verwerkingstijd langer duurt i.v.m. de transport via de post. Een SIM wissel is vaak iets waar spoed mee gemoeid is. Vandaar het advies om het digitaal te verstrekken. In MOB kan dat wederom via 2 wegen:
Klik op ‘Beheer' in het horizontale menu bovenin en kies voor 'SIM vervangen’. Zoek vervolgens naar het juiste nummer
Zoek een individueel nummer op en navigeer naar en klik op 'eSIM aanvraag voor bestaand nummer'. Het nummer wordt dan automatisch geselecteerd voor verdere verwerking
Er wordt direct gevraagd om nieuwe simkaartgegevens. Voer het juiste simkaartnummer in die op de envelop staan.
Klik vervolgens op ‘Aanvraag indienen'. Je komt dan uit bij ‘Dashboard’ > ‘Support’ > ‘Service orders’. Na een aantal minuten moet de aanvraag afgerond zijn en zal de status gewijzigd worden in 'Succesvol’.
Bevestig dat de nieuwe eSIM geactiveerd is.