manieren kan je bellen met Teams leveren aan klanten

Op welke manieren kan je bellen met Teams leveren aan klanten?

Op welke manieren kan je bellen met Teams leveren aan klanten?

  1. Als plugin van Xelion
  2. Koppeling met een 3CX PBX
  3. Direct routing met Call2Teams
  4. Direct routing met een session border controller

1:  Als plugin van Xelion

Vanaf Xelion 8 (geplande releasedatum: eind september 2021) levert Xelion een plugin voor de desktop versie van Microsoft Teams. Hierbij is het dus mogelijk om binnen MS-Teams een call op te zetten via deze (gratis) plugin. Het aldus opgezette gesprek loopt via de Xelion client die dus ook geïnstalleerd moet zijn op de desbetreffende pc.

Omdat alle gesprekken lopen via de Xelion client (en dus via de Xelion telefooncentrale) zijn er geen phone-licenties nodig voor MS-Teams.

Voordelen

  • Goedkoop. Geen telefoon-licenties nodig voor Microsoft, wel voor Xelion maar de integratie/plugin met Teams is gratis
  • Eenvoudig in het gebruik
  • Alle functionaliteit van uw Xelion centrale

Nadelen

  • De installatie van de Xelion client op de PC is nodig, naast MS-Teams
  • Inkomende gesprekken komen binnen in de Xelion App. (overigens zal dat voor de gebruiker weinig verschil uitmaken)
  • De oplossing is alleen beschikbaar in combinatie met Xelion

2: Koppeling met een 3CX telefooncentrale

De synchronisatie van Microsoft 365 accounts en 3CX is een enorme sprong voorwaarts. 3CX biedt native ondersteuning voor Microsoft Teams. Het brengt een reeks voordelen met zich mee zoals: gebruikers sync, kalender status sync en vooral de lang verwachtte integratie van Teams phone system! #DirectRouting.

3CX biedt een naadloze uniforme ervaring voor zowel 3CX-gebruikers die bellen naar Teams-gebruikers als voor Teams-gebruikers die bellen via een interface waarmee ze al vertrouwd zijn. Bovendien profiteren beheerders van een zeer complete PBX die veel eenvoudiger te gebruiken en te configureren is dan Teams.

Voordelen

  • Native Teams integratie in 3CX, Direct Routing
  • Alle telefooncentrale functionaliteit van 3CX
  • 3CX gebruiker kunnen Teams gebruikers bellen en visa versa
  • Bespaar op SBC-licenties, native integratie in 3CX

Nadelen

  • Hogere kosten omdat er zowel 3CX Enterprise licenties nodig zijn als business Voice-licenties voor MS-Teams
  • Lastigere configuratie
  • SSL Certificate nodig

3: Bellen met Call2Teams (Direct routing)

Bij direct routing met Call2Teams, maakt u met Teams rechtstreeks verbinding met het traditionele telefoonnetwerk door een zogenaamde middleware koppeling . Je kan dus als gebruiker op iedere locatie (met internetverbinding) uitbellen met Teams en gesprekken ontvangen. Dit met dezelfde ervaring als op kantoor.

Uw telefonie wordt geconfigureerd in het Teams-admincenter binnen uw Office 365-cloudomgeving. Vanuit deze omgeving is er een connectie met de session border controller die dan weer gekoppeld is aan het telefonienetwerk middels een SIP trunk.

Voordelen

  • Geen andere platformen nodig
  • Eenvoudig in het gebruik
  • Alleen Call2Teams en Microsoft Phone licenties nodig

Nadelen

  • Beperkte centrale functionaliteit van MS-Teams telefoonoplossing. Uitgebreide informatie kan u hier vinden.
  • Microsoft Phone licenties nodig

4: Direct routing met een Session Border Controler

Bij direct routing, maak je via Teams rechtstreeks verbinding met het traditionele telefoonnetwerk. Door een zogenaamde session border controller kan je zo bij een gewone provider terecht. Je kan dus als gebruiker op iedere locatie (met internetverbinding) bellen met Teams. Dit met dezelfde ervaring als op kantoor.

De telefonie wordt geconfigureerd in het Teams-admincenter binnen de Office 365-cloudomgeving. Vanuit deze omgeving is er een connectie met de session border controller die dan weer gekoppeld is aan het telefonienetwerk. In de onderneming hoeft er niets meer voorzien te worden zoals een lokale centrale of telefoonlijnen. Voor een aantal specifieke scenario’s kan er lokaal nog een controller geïnstalleerd worden.

Voordelen

  • Geen andere platformen nodig
  • Eenvoudig in het gebruik
  • Alleen Microsoft Phone licenties nodig

Nadelen

  • Beperkte centrale functionaliteit van MS-Teams telefoonoplossing. Uitgebreide informatie kan u hier vinden.
  • Dure Session Border Controler hardware en licenties nodig
  • Microsoft Phone licenties nodig

Welke mogelijkheden biedt het telefoonsysteem van Teams zelf?

De functionaliteiten van Teams zijn continu in ontwikkeling. Hieronder kan je een overzicht vinden van de belangrijkste functies. Uitgebreide informatie kan je hier vinden.

  • Keuzemenu’s waarbij bellers via ingesproken boodschappen een keuze maken.
  • Call queues met welkomstboodschap, wachtmuziek en het doorverbinden naar beschikbare medewerkers in een bepaalde volgorde.
  • Iedere gebruiker kan een voicemail instellen.
  • Groepsoproepen en doorsturen naar groepen.
  • Gesprekken doorverbinden, parkeren en terugnemen.
  • Doorschakelen buiten kantooruren.

Welke toestellen kan ik gebruiken?

Er zijn verschillende opties om te bellen met Teams: met laptop of desktop in combinatie met een headset, met smartphone of met een telefoontoestel. Echter zijn niet alle telefoontoestellen compatibel met Teams-telefonie, maar er is een ruim aanbod aan Teams-gecertificeerde telefoons.  Microsoft werkt aan een compatibiliteit voor ‘oudere’ SIP-telefoons. Dit is op dit moment nog niet actief en zal sowieso een beperkte functionaliteit aanbieden.

Hoe is de gebruikerservaring?

Als de medewerkers op dit moment al aan de slag zijn met Teams, zullen ze probleemloos kunnen telefoneren. Deze functionaliteit bevindt zich namelijk in dezelfde app. Voor medewerkers die nog geen Teams gebruiken, kan er een leercurve zijn. Alhoewel uit ervaringen met klanten blijkt dat Teams zeer intuïtief is. Natuurlijk is een duidelijke handleiding altijd aangeraden. Voor medewerkers met een Teams telefoontoestel zijn er, buiten de manier van inloggen, geen grote veranderingen met het standaard bellen. Afhankelijk van het type toestel zijn er verschillende Teams-functies geïntegreerd. Zoals bijvoorbeeld het raadplegen van de kalender

    • Related Articles

    • Bellen via Microsoft Teams met Call2Teams

      Bellen via Microsoft Teams met Call2Teams De oplossing? Call2Teams van Cloud Distributie. Met Call2Teams biedt je één complete oplossing aan voor alle telefonie-uitdagingen binnen het Microsoft Teams ecosysteem. Call2Teams wordt in twee smaken ...
    • Call2Teams bellen met Microsoft Teams

      Call2Teams, bellen met Microsoft Teams Call2Teams is een unieke toevoeging op Microsoft 365 waarmee je via een volledig geautomatiseerd portaal Microsoft Teams gebruikers kunt koppelen aan het publieke telefonienetwerk. Dit kan in een stand-alone ...
    • Dstny UCaaS Configuratie Teams Telephony

      Om Dstny UCaaS te koppelen met Teams kunnen onderstaande stappen gebruikt worden. Deze stappen beschrijven wat er voor nodig is om Teams te kunnen gebruiken als “softphone”. Dstny UCaaS gebruikt de kracht van Call2Teams en Dstny Automate om de ...
    • Onbeperkt bellen op centrale sip trunk (Dstny UCaaS)

      Cloud Distributie biedt onbeperkt bellen (nationaal én internationaal) aan binnen Dstny UCaaS. Dat werkt door een zakelijk Odido abonnement te koppelen aan een gebruiker binnen Dstny UCaaS. Naast vele andere VastMobiel Integratie voordelen zijn via ...
    • Dsntny UCaaS Teams Telephony instellen

      Tussen Teams Telephony en Call2Teams zitten geen verschillen zolang deze gebruikt wordt i.c.m. UCaaS. In de bijlage staat een document hoe je de users kunt instellen bij Teams Telephony.