Op het moment dat een beller niet is verbonden met een medewerker, kan je die beller een gesproken boodschap of muziek laten horen, dit noemen we wachtmuziek. Wanneer je een gespreksovername wilt doen, bijvoorbeeld om een inkomende beller op een ander toestel, uit dezelfde groep te beantwoorden noemen we dat Call Pickup.
7.1 Algemeen
Als een externe beller belt, kan het zo zijn dat hij op enig moment niet met een Gebruiker spreekt, maar dat hij muziek hoort. Deze zogenaamde Wachtstandmuziek kan in de volgende gevallen door de externe beller worden beluisterd:
Als externe beller in een Wachtrij staat.
Als externe beller in de wacht wordt gezet.
Als externe beller wordt doorverbonden.
Bij Interne gesprekken en uitgaande gesprekken wordt de Wachtstandmuziek nooit ten gehore gebracht. Xelion wordt geleverd met een standaard Wachtstandmuziek. Desgewenst kan andere Wachtstandmuziek worden toegevoegd. Als een Wachtstandmuziek bestand wordt toegevoegd, moet het worden ingedeeld in een Wachtstandmuziek categorie.
De keuze van de Wachtstandmuziek categorie bepaalt ook welke Wachtstandmuziek een beller uiteindelijk hoort. In een Wachtstandmuziek categorie kunnen één of meerdere muziekbestanden staan die bij selectie van een Wachtstandmuziek categorie achter elkaar ten gehore worden gebracht.
7.2 Selectie van Wachtstandmuziek
Welke Wachtstandmuziek een externe beller hoort, kan worden geselecteerd in de Wachtstandmuziek pagina.
7.3 Wachtstandmuziek categorieën
Eén of meerdere Wachtstandmuziek bestanden worden in een categorie geplaatst. Door een categorie te selecteren bepaalt de Beheerder naar welke Wachtstandmuziek een externe beller luistert. Als er in een Wachtstandmuziek categorie meerdere geluidsbestanden zijn opgenomen, hoort de externe beller die geluidsbestanden achter elkaar. Is er maar één geluidsbestand, hoort de externe beller uitsluitend dat bestand. Wanneer alle bestanden uit een categorie zijn afgespeeld, zullen die bestanden opnieuw worden afgespeeld en zo voort, totdat de externe beller weer met een Gebruiker wordt verbonden. Xelion wordt geleverd met één Wachtstandmuziek categorie. Dit is de Standaard categorie. Deze categorie bevat één muziekbestand.
7.3.1 Nieuwe Wachtstandmuziek categorie toevoegen
Ga om een nieuwe Wachtstandmuziek categorie toe te voegen naar:
Start->Beheer->Wachtstandmuziek.
Door Voeg nieuwe categorie toe te kiezen, kan een nieuwe categorie worden toegevoegd. Het volgende scherm verschijnt nadat deze actie is uitgevoerd:
Toelichting van de velden | |
Label | Naam van de nieuwe Wachtstand categorie. |
Muziek bestanden | Muziek bestanden kunnen worden toegevoegd door een bestand te importen (plaats de cursor in het veld en klik op de rechter muisknop, dan verschijnt een menu waarmee muziekbestanden geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden. Ook kan via de Softphone een tekst ingesproken worden door gebruik van de opnamemogelijkheden: |
7.4 Call Pickup
Call Pickup laat toe om een inkomende oproep aan te nemen op een andere toestel dan die waar de oproep binnenkomt.
Via Call Pickup Groepen, kunnen Aansluitingen gegroepeerd worden. Daardoor worden tevens de telefoons die aan die Aansluitingen zijn gekoppeld gegroepeerd. Als vervolgens een dergelijke Telefoon rinkelt, kan een gebruiker de oproep aannemen op één van de Telefoons binnen die groep die als primaire Aansluiting een Aansluiting uit de Call Pickup groep heeft. Dat kan dan door de Call Pickup code in te voeren.
In Xelion kun je Call Pickup doen, door middel van een van te voren ingestelde Call Pickup code. Dit is de code die is ingevuld in het veld Call Pickup code van Beheer->Server instellingenen Trunks tab Geavanceerd. Call Pickup functionaliteit kan per afdeling of groep worden ingesteld via Call Pickup groepen. De Call Pickup wordt dan alleen uitgevoerd in de Call Pickup groep waarin het toestel zich bevindt.
7.4.1 Call Pickup groepen
Zodra je een Call Pickup groep hebt aangemaakt, kun je aan die groep Aansluitingen toevoegen waarbinnen de Call Pickup kan worden uitgevoerd.
Hier selecteer je de Aansluitingen die zich in de Call Pickup groep moeten bevinden.
Als 1 van de Telefoons die gekoppeld zijn aan die Aansluitingen gaan rinkelen, kan een Telefoon, van wie de primaire Aansluiting een Aansluiting is die in de Call Pickup roep is gedefinieerd, de oproep oppakken via de pickup code die is gespecificeerd bij Beheer->Server instellingenen Trunks tab Geavanceerd
7.4.2 Yealink & Call Pickup (Weergave)
Op Yealink toestellen zie je met wie je gesproken hebt, na het voeren van een call pickup gesprek. Onder beheer -> server instellingen en trunks -> gesprekken kan deze functie aangezet worden door "Toon Callpickup naam" aan te vinken. Dit wordt standaard 10 seconden getoond, maar is instelbaar met het veldje "Timeout Callpickup naam".