3CX verlegt de focus naar installaties vanaf 25 gebruikers. Kleine licenties (zoals 4SC) tellen niet meer mee voor je partnerstatus. Dit kan gevolgen hebben voor je marges, support en commerciële kansen met 3CX.
Maak een Nieuwe Klant aan
Ga naar "Departments" en kies “+Add”. Geef het een naam, kies een taal en een prompt en stel de extensienummers in die gebruikt zullen worden (bijvoorbeeld 1100-1119 voor gebruikers, 1120-
1125 voor gespreksafhandeling). Door dit zo in te stellen, geldt voor alle gebruikers dat ze dezelfde taal gebruiken in de Department, kunnen de “Group Owners” gebruikers aanmaken binnen de
range 1100-1119 en kan Call Handling ingesteld worden voor de range 1120-1125.
Voeg Shared Parking Slots toe aan de Department
Voeg 2 shared parking spaces toe aan deze nieuwe afdeling. Belangrijk: Shared Parking moet uniek zijn voor elke nieuwe Department die je aanmaakt. Dus als je 2 bedrijven hebt, moet je
bijvoorbeeld aan Bedrijf 1 (SP0 en SP1) geven, en aan Bedrijf 2 (SP2 en SP3), enzovoorts
Maak een nieuwe user aan
Wijs deze toe aan de nieuwe Department: Maak bijvoorbeeld een gebruiker aan, geef hem de rol “Group Owner” en stel het Main Department Membership in zodat deze gebruiker(s) automatisch
wordt aangemaakt en toegewezen aan deze afdeling.

Tip: Als je alle gebruikers in bulk wilt importeren, kun je de importfunctie gebruiken door een rol en Department te definiëren. Zie hieronder een voorbeeld:
102,James,Patterson,,,,,"<role name=""group_owners"" />",Company 3,0,0,jamespatterson,,,,,,,,1,8210986B-9412-497f-AD77-
3A554F4A9BDB,0,024780,1,1,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,60,,1,,0,0,0,1,,,,,,<PhoneDevice><BLFS/></PhoneDevice>
In de import kun je de volgende rollen opgeven:
Owner: <role name="group_owners" />
Department Admin: <role name="group_admins" />
Manager: <role name="group_managers" />
Receptionist: <role name="group_receptionists" />
User: <role name="group_users" />
Stel een SIP-Trunk in
In de 3CX bundel wordt automatisch een SIP-Trunk geconfigureerd op het partner account waarop de bundel is besteld. Voor Multi-tenant centrales houdt dit in dat het wenselijk is om elke klant
een eigen SIP-trunk te geven. Houd rekening dat deze separaat aangeschaft dienen te worden.
Voor een Department met nummers: Maak een SIP-Trunk aan voor deze afdeling met niet-toegewezen DID’s. Ga naar “Options” en selecteer de klant waaraan de Trunk gekoppeld moet worden
(“Limit To”). Je kunt dit ook doen voor Call Handling door Ring Groups, Queues en IVR’s aan te maken en direct toe te wijzen aan de Department.

Group Owner
Zodra je elke stap hebt gevolgd, ontvangt de Group Owner een e-mail met uitleg over hoe hij kan inloggen op het systeem. Zodra hij is ingelogd op de Admin Console, kan hij zijn Department
configureren en beheren door: kantooruren en feestdagen in te stellen, gebruikers, Ring Groups en Queues te beheren, en ook nummers toe te wijzen aan elk onderdeel.
Waar rekening mee te houden
In de BLOG over de strategie van 3CX heeft CEO, Nick Galea, extra uitleg gegeven over waar 3CX naar toe wil en welke stappen ze hiervoor nemen. zie link:
Strategie 2025In deze BLOG staan belangrijke zaken die invloed kunnen hebben op de strategie en de markt van ICT/IT Partners.
Waar extra focus op wordt gelegd is dat 3CX zich focust op MKB+ en Enterprise klanten. De verschuiving van Focus is afgelopen jaren ingezet. de 3CX 8SC/4SC Free licenties zijn verder aanbanden gelegd en gaan verdwijnen. De omzet van 4SC draagt sinds dit jaar niet meer mee in de opbouw van de partnerstatus en de kortingen op licenties die hieraan gekoppeld zijn. De kans is groot dat ook 8SC hier in de toekomst ook onder zal vallen.
Door de komst en inzet van multi-tenancy biedt 3CX een alternatief door klanten op een 16SC te plaatsen. Een goede oplossingen die wel een aantal haken en ogen kent waarvan partners op de hoogte moeten zijn. De belangrijkste zaken zijn onderstaand benoemd:
Migratie niet mogelijk
Het is niet mogelijk om bestaande tenants te migreren naar de Multi-tenant oplossing van 3CX.
Alle departments moeten handmatig worden geïmplementeerd
Aantal kanalen
Het aantal kanalen wordt gedeeld met alle klanten in één omgeving. Dit betekent dat een
eindklant de mogelijkheid heeft om meerdere kanalen te gebruiken en daardoor de
bereikbaarheid van andere klanten in de tenant te beïnvloeden.
Het aantal maximaal te gebruiken kanalen per department kan niet worden gelimiteerd.
(interne gesprekken worden ook gezien als één gesprekskanaal)
Propositie
Meerdere eindklanten worden in één centrale geplaatst waarbij elke department gebruik maakt
van shared resources.
CRM
Gebruik van CRM-integratie is niet mogelijk in combinatie met gebruik van departments.
Resources
Shared resources per server, zoals de wachtmuziek, parking slots, phonebook.
Digits / verkorte nummers
Het aantal verkorte nummers dat je nodig hebt per multi-tenant centrale is afhankelijk van het
gebruik.
De meeste 3CX centrales worden geleverd met 3 digits (je belt bijv 202 om je collega te
bereiken).
Als je deze centrale verder wil uitbreiden kan het zijn dat er gekeken moet worden naar een
reeks van 4 of 5 digits. Hier dient op voorhand overna te worden gedacht. Heb je een centrale
op 3 digits ingesteld, is dit op een later moment niet meer aan te passen.
Migratie
Migratie is niet mogelijk. Tenant moet opnieuw worden opgebouwd. Het uploaden van een
back-up is dus niet mogelijk.
AVG
Maak je een fout bij de implementatie van departments kan dit gevolgen hebben voor
klantdata. Datalekken dienen te worden gemeld volgens de Autoriteit Persoonsgegevens via
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/.
Facturatie
Een Multi-tenancy centrale wordt als één centrale gefactureerd. Dit betekent dat partner zelf
verantwoordelijk is voor het factureren van het gebruik van de centrale aan de juiste eindklant.