Glasvezel Aan/Koper Uit– aankondiging nazorgperiode
Zoals bekend gaat op de adressen waar glasvezel beschikbaar is, op termijn het kopernetwerk uit. Het moment waarop KPN een aanvang maakt met de aangekondigde uitfasering van de eerste circa 2,2 miljoen aansluitingen op het kopernetwerk die over glasvezel beschikken, nadert met rasse schreden. We doen dit zorgvuldig en in nauwe afstemming met alle service providers, zodat niemand onbedoeld met een dienstonderbreking hoeft te worden geconfronteerd en niemand ten onrechte denkt te moeten overstappen als er nog geen alternatief van de bestaande aanbieder beschikbaar is. Op 22 februari 2023 gaat de eerste batch uit. Er resteren momenteel van de aangekondigde adressen nog enkele tienduizenden aansluitingen op het kopernetwerk en dat aantal loopt door alle inspanningen van service providers snel terug.
Zoals bij ieder uitfaseringstraject zijn er in de slotfase altijd gevallen waar het meer moeite kost om de migratie uit te voeren. Bijvoorbeeld omdat er technische problemen zijn of omdat het moeilijk is om met een eindklant tot afspraken te komen over de daadwerkelijke migratie of überhaupt in contact te komen. KPN vindt het belangrijk om ook die klanten op een zorgvuldige wijze te migreren naar het netwerk van de toekomst. Om dat te faciliteren hanteert KPN, net als bij eerdere uitfaseringstrajecten, een nazorgperiode. Maar deze keer, voor de eerste batch, is deze nazorgperiode langer en duurt tot 1 oktober 2023. Deze periode van ruim 7 maanden stelt alle aanbieders in staat om de extra inspanningen te doen die nodig zijn voor het oplossen van eventuele technische problemen of voor het afleggen van klantbezoeken waar dat nodig is. Gedurende die periode zal KPN niet overgaan tot afsluiting van de koperverbinding zolang daar nog nazorg op loopt. Hoe KPN dit proces voor ogen ziet wordt hieronder samengevat. KPN zal komende weken de details hiervan met alle betreffende service providers doornemen.
Voorgenomen aanpak KPN voor invulling van nazorgfase voor batch 1 van de koperuitfasering (End-of-Life (EoL) datum 22 februari 2023):
1. Nazorglijst: Providers kunnen in aanloop naar de EoL datum adressen aangeven die direct naar een nazorglijst moeten. Denk aan zorg, alarmering of migraties die al zijn ingepland maar 22 februari niet halen, of adressen waar om welke reden dan ook geen contact met de bewoner tot stand is gekomen. Dit geldt ook voor adressen waar mogelijk nog een uitbreiding op glasvezel noodzakelijk is (HBO), omdat de glasvezel die beschikbaar was op moment van de oorspronkelijke aankondiging van de koperuitfasering nu niet meer vrij beschikbaar is.
2. Shut, escalatie en opheffen: Op adressen die niet zijn aangemeld voor de nazorglijst zal de resterende actieve koperdienstverlening in eerste instantie onderbroken worden. Dit is een ‘zachte ophef’ (onderbreking van dienstverlening) zonder direct de dienstverlening volledig op te heffen. Vanwege de omvang van het aantal adressen waar de koperverbinding in batch 1 wordt beëindigd zullen alle adressen die niet voor de nazorglijst zijn aangemeld opgedeeld worden in 4 vergelijkbare tranches in 4 opeenvolgende weken. Bij aanvang van die periode zal de dienstverlening op de desbetreffende adressen worden onderbroken. Bij escalatie kan dienstverlening binnen 24 uur weer geactiveerd worden, waarbij er direct afspraken worden gemaakt met de provider (en de provider met zijn eindgebruiker) over aanpak van migratie naar een alternatief. Bij uitblijven van escalatie zal de dienst op koper na de dienstonderbrekingsperiode van vier weken formeel worden opgeheven.
3. Programma ORION – planning 2023: In 2023 gaat het programma ‘ORION’ twintig aangekondigde centralegebouwen leegmigreren direct na 22 februari 2023, waarbij resterende actieve dienstverlening op koper naar een kleinere behuizing wordt overgezet. De ORION adressen zullen allen in de eerste tranche voor dienstonderbreking worden opgenomen. Uitzondering hierop zijn de diensten MDF access en EOK. Betrokken providers weten dat voor deze diensten geen uitloop/nazorg mogelijk is.
Ook voor de overige drie batches adressen waar in 2023 de koperuitfasering gepland staat, zal KPN een ruime nazorgperiode van 6 maanden hanteren. Dit en verdere details kunt u terugvinden in een nieuwe versie van het whitepaper die binnenkort beschikbaar komt op de wholesale website. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot uw KPN aanspreekpunt voor de koperuitfasering op adressen waar glas beschikbaar is.
Related Articles
Updates KPN KoperUit programma
In het kader van het KoperUit programma zijn er een aantal updates. Hierbij vindt u een overzicht van deze updates. 1. Verkorten aankondigingstermijn voor EoS op KoperUit adressen Sinds oktober 2022 kondigt KPN alleen nog maar adressen aan voor ...
KPN faseert koper uit op de eerste 2 miljoen adressen
KPN faseert koper uit op de eerste 2 miljoen adressen NIEUWS KPN heeft op 21 februari 2022 aangekondigd dat per 22 februari 2023 de dienstverlening op koper stopt op de eerste ruim 2 miljoen adressen waar nu ook al FttH leverbaar is. Momenteel ...
De verschillen tussen zakelijk glasvezel en FttH
De verschillen tussen zakelijk glasvezel en FttH Als specialist in Connectivity voor bedrijven krijgen we regelmatig de vraag wat het verschil is tussen FttH en zakelijk glasvezel. Voor zakelijk glasvezel worden ook wel de termen FttO of FttB ...
internetverbindingen bestellen in Flux ADSL VDSL BVDSL FttH FttB
Internetverbindingen in Flux klik op het icoon orders achter de betreffende klant (Partner > klanten), nieuwe order en kies Internet Connections Vul de adresgegevens van de klant in Selecteer een verbinding, we hebben de keuze uit ADSL2+, BVVDSL2, ...
KPN en Delta FttH grondplaat types FTU in gebruik bij WBA FttH
Bij het bestellen van een FttH verbinding kom je verschillende aansluitingen tegen van KPN of Delta bij de eindklant. KPN heeft verschillende FTU-types in het veld staan. een FTU wordt ook wel een grondplaat genoemd waar de glasvezel in is ...